Skip navigation

8.2.2. Tesztszerkesztés

A tesztek szerkesztésekor a súlyozásnak, a tesztváltozatok készítésének és alkalmazásának módját, valamint országos tesztek esetében a standardizálás kérdését szükséges tisztázni. A súlyozást alapvetően szummatív tesztekben használják, mivel ezekben sokszor eltérő nehézségű itemek szerepelnek. Az ekvivalens tesztváltozatok esetében fontos, hogy a feladatok tartalmukban, követelményszintjükben, feladattípusukban és a pontozásukban is megegyezzenek. Csak ezzel lehet elérni azt, hogy a teszt egészén ne legyen a nehézségben, illetve a szórásban különbség. A standardizáláskor az elsődleges cél, hogy eltérő nehézségű teszteket közvetlenül össze tudjunk hasonlítani. Az Országos kompetenciamérésen például standardizált teszteket alkalmaznak, amelyek eredményei alapján láthatjuk, hogyan fejlődik a tanulók tudása a mért területeken. További haszna a standardizált teszteknek, hogy a tanárok az országos eredményeikhez viszonyíthatják a saját tanulóik teljesítményét (l. 7.3.2., 11.3. fejezet).

 

Szövegfeldolgozási feladatok

8.16. Olvassa el figyelmesen Csapó (2004, 302–309. o.) ismertetését a tesztszerkesztés jellemzőiről is, majd válaszolja meg a következő kérdéseket!

  • Milyen alapelvek figyelembevételével célszerű kialakítani a pontozási rendszert?
  • Milyen típusú tesztekben alkalmazzák a súlyozást? Milyen szempontok alapján lehet azt elvégezni?
  • Mi a célja az ekvivalens tesztek alkalmazásának? Milyen szempontok figyelembevételével lehet ekvivalens tesztváltozatokat kialakítani?
  • Mi a célja a standardizálásnak? Mutassa be a standardizálás folyamatát!