A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
11. Intézményértékelés
Bevezetés
A fejezetben először jellemezzük az intézményértékelés céljait, területeit, módszereit és eszközeit. Ezt követően azt mutatjuk be, milyen mutatókkal jellemezhető az iskolai pedagógiai munka eredményessége és értelmezzük a pedagógiai hozzáadott érték fogalmát. Végül az Országos kompetenciamérés példáján keresztül szemléltetjük az intézményi jelentések értelmezésének és a releváns következtetések megfogalmazásának módját. A fejezet feldolgozása hozzásegíti az olvasót, hogy
- szakszerűen határozza meg az intézményértékelés funkcióit azok céljai és területei szerint;
- jellemezze az iskolai eredményesség mutatóit, alkalmazásuk előnyeit és korlátait;
- az országos mérések helyi szintű eredményei alapján releváns, a tanulók és tanulócsoportok fejlesztését megalapozó következtetéseket fogalmazzon meg.
Reflexiófeladat
11.1. Gondoljon vissza eddigi, diákként szerzett közoktatásbeli tapasztalataira! Válaszolja meg az alábbi kérdéseket!
- Milyen szempontok figyelembevételével választottak a szüleivel középiskolát?
- Milyen intézményi szintű mérésekben való részvételre emlékszik diákként vissza? Melyek voltak ezek a mérések? Hogyan teljesített az iskola, illetve saját maga ezeken a méréseken?
- Került-e olyan helyzetbe, hogy kérdőívet kitöltve kellett az iskolában folyó munkáról nyilatkoznia? Ha igen, mit vizsgált ez a kérdőív? Van-e arról tudomása, hogy az eredményeket hogyan használta fel az iskola?
- Mit gondol, tanári szempontból miért lehet hasznos az intézmények értékelése? Mit lehet az intézményértékeléskor vizsgálni, hogyan segítheti ez az értékelés az iskolában folyó pedagógiai munka javítását?