A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
- A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
- Bevezetés
- 1. A tantervelmélet alapfogalmai
- 2. A tantervi szabályozás hazai gyakorlata
- 3. Tantervi célok, feladatok és követelmények
- 4. A műveltségi anyag kiválasztása és elrendezése
- 5. A tanári tervezés
- 6. A tantervi értékelés
- 7. A pedagógiai értékelés fogalma, funkciói, típusai
- 8. A pedagógiai mérés fogalma, folyamata, eszközei
- 9. A tanulók értékelése
- 10. A tanítási-tanulási folyamat értékelése
- 11. Intézményértékelés
- 12. Rendszerszintű értékelés
- Fogalomlista
- Irodalom
3.6. Követelménytaxonómiák
A követelményeket hierarchikus fogalmi rendszerbe szervezhetjük. Ezeket az alábbiak jellemzik (Ballér, 1978):
- többdimenziósak (leképezik a személyiség különböző területeit)
- többszintűek
- taxonomikusak: arra a feltételezésre épülnek, hogy az alacsonyabb szint elsajátítása az előfeltétele a magasabb szint elsajátításának.
A szakirodalom (Santini, 1985) a különböző pszichológiai fejlődési modelleket is olyan taxonómiáknak tekinti, amelyek a tantervi követelmények és tartalmak kiválasztásának alapját jelenthetik.