Skip navigation

9. A tanulók értékelése

Bevezetés

Ebben a fejezetben először a tanulói értékelés céljait és módszereit vizsgáljuk. Ezt követően jellemezzük az osztályozás és a szöveges értékelés tulajdonságait és lehetséges hatásait a tanulók fejlődésében. Végül a szummatív értékelés módszerei közül a különböző vizsgatípusokkal, azok módszereivel és eszközeivel foglalkozunk. A fejezet feldolgozása hozzásegíti az olvasót, hogy

  • a tanulói értékelés különböző céljainak és funkcióinak megfelelő értékelési formákat és módszereket alkalmazzon;
  • a tanulói értékelés módszereit és eszközeit az értékelés lehetséges hatásainak figyelembevételével használja;
  • a tanulói értékelési módszereket és eszközöket a vizsgák céljainak ismeretében alkalmazza.

Reflexiófeladat

9.1. Idézzen fel saját tapasztalataiból egy olyan értékelési helyzetet, amelyre diákként pozitív élményként emlékszik! Mit csinált megfelelően a tanár? Milyen tanulságokat vonna le ebből az esetből a tanári munka szempontjából? Idézzen fel most egy olyan helyzetet, amelyben az értékelés negatív hatást ért el! Milyen okok vezettek a negatív élményhez? Mit tenne tanárként másként, hogy a helyzetet elkerülje, megelőzze, vagy megoldja?