Skip navigation

4.4. Fogalomlista

Oktatás tartalma: a műveltségi anyag és a feldolgozását célzó tanulói tevékenységek. (Nahalka, 2003 alapján)

Tananyag: Az oktatás és a tanulás kiválasztott, elrendezett tudásanyaga. (Pedagógiai Lexikon, szerző: Ballér Endre)

Tananyag-elrendezés: „[D]idaktikai értelemben a globálisan megjelölt műveltségi tartalom tananyaggá szervezése, a tantárgyi rendszer kialakítása, tantárgyakra osztása, az erre vonatkozó elrendezési elvek tananyagbeosztás, tantervtípusok, tantárgytípusok stb. tisztázása.” (Pedagógiai Lexikon, szerző: Gyaraki F. Frigyes)

Gyűjteményes tanterv: A műveltségi anyag megszervezésének egyik módja: a tantervi anyag elrendezése a tudományok rendszerének megfelelően, önálló, elkülönült tantárgyakba rendezve; az összehangolt részek egyértelmű, világos elhatárolásával és az átfedések kiküszöbölésével. (Pedagógiai Lexikon, szerző: Ballér Endre)

Integrált tanterv: A műveltségi anyag megszervezésének egyik módja: a tantárgyak széttagoltságát meghaladó, valamilyen rendezőelv (pl. a diák érdeklődése, tapasztalata) alapján kialakított nagyobb egység(ek)ben feloldó rendszere, amelyben problémakörök, gyakorlati feladatok, tanulói tevékenységek, átfogó ismeretkörök állnak középpontban. (Pedagógiai Lexikon, szerző: Ballér Endre)

Tantárgy: „[A] tanulók életkorának, befogadó- és teljesítőképességének megfelelően felépített ismeretkör, amelyet hagyományos értelmezés szerint az egyes tudományok, művészetek műveltségi anyagából szakemberek állítanak össze, figyelembe véve a pedagógiai és pszichológiai szempontokat.” (Pedagógiai Lexikon, szerző: Fehér Katalin)

Óraterv: „Meghatározza egy iskolatípus, iskolafokozat vagy iskola tantárgyainak és ezek óraszámainak elosztását az évfolyamok között a képzés egész időtartamára vonatkozóan.” (Pedagógiai Lexikon, szerző: Kotschy Beáta)

Tantervi koncentráció: A tantárgyak közötti kapcsolatok kiemelésével az autonóm tantárgyak tanításának segítése. (Ballér, 1978)

Tantervi integráció: Különböző tartalmi területek szintézise valamely pszichológiai rendezőelv alapján. (Ballér, 1978)

Általánosan művelő tanterv: Kultúraközpontú műveltséget, klasszikus eszményeket közvetítő, tudományközpontú tanterv. (Szebenyi, 2001)

Társadalomismereti tanterv: Civilizatórikus műveltséget megragadó, a jelenre reflektáló, alkalmazásközpontú tanterv. (Szebenyi, 2001)