Skip navigation

3.2. A tantervi célok forrásai

A tantervi célok nagyon változatosak lehetnek. A tantervi szövegekben, szakemberek és laikusok megfogalmazásában egyaránt a diákok szokásaira, értékeire, ismereteire, képességeire vonatkozó elemek jelennek meg. Ezek a személyiségre vonatkozó elvárások azonban tágabb, társadalmi szintű elvárásokhoz, szükségletekhez vezethetők vissza; az iskola céljai ezek változásával együtt változnak. Tyler (1949) gyakran idézett racionáléja a célok (és tartalmak) kiválasztásában a társadalom, a tanulók és a tudományok szükségleteit jelöli meg forrásként.

Ballér (1978) a társadalmi szükségletek között a politika, a gazdaság, a művelődés területén megfogalmazódó igényeket tárgyalja. A célok kiválasztásában az iskola társadalmi intézmény volta meghatározó. Az első látásra pedagógiainak tűnő célok a társadalom különböző rendszereibe, az azokból fakadó szükségletekbe ágyazottak. Ilyen társadalmi forrás a politika: oktatáspolitikai, ideológiai szükségletei, társadalmat formáló szándékai meghatározzák a tantervet, amint az a fejezetben tárgyaltakból következik. Báthory (2000) a civil társadalom értékeinek meghatározó voltát is kiemeli. A szükségletek egy másik köre a gazdaság igényeiből adódik: milyen személyiségre, kompetenciákra van szükség az az abba való bekapcsolódáshoz. Egy harmadik kör a művelődéshez kapcsolódik: a művészetek, a kultúra műveléséhez. Ennek előfeltételeinek a megteremtésében fontos szerepet játszik az iskolai nevelés. E szükségletek felmérése alapján kijelölhető, milyen célok teljesítése lenne szükséges az oktatás rendszerében.

A második forrás a neveléssel, tanítással-tanulással foglalkozó tudományok köre, beleértve a szociológiát és a pszichológiát is. Ezek kutatási eredményei fejlődés és a tanulás szabályszerűségeiről, összefüggéseiről megmutatják, milyen célokat a fejlesztés milyen pontján lehet vagy érdemes kitűzni.

A tantervi célrendszer harmadik forrásaként Ballér (1978) a szaktudományokat jelöli meg, amelyek a célokhoz rendelendő követelmények (tanulási eredmények) meghatározásához adnak alapot.

Szövegfeldolgozási feladat

3.1. Olvassa el Halász Gábor tárgyalását az oktatási rendszer társadalmi funkcióiról (Halász, 2001, 22-33. o.)! Gondolja át az oktatási rendszer funkcióit, majd az egyes funkciók megjelenésére keressen példákat a kortárs oktatási rendszer működéséből, illetve a korábbi tanulmányai során megismertekből! Azonosítson általános célokat, amelyek az egyes funkcióhoz kapcsolóan megjelennek az oktatásban, tantervekben!

3.2. Olvassa el figyelmesen Kotschy (2003a, 144-150. o.) kifejtését az oktatási célok forrásairól! Azonosítsa a célokat befolyásoló egyes hatáscsoportokat! Keressen kortárs példákat az egyes források megnyilvánulására!