A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
7. A pedagógiai értékelés fogalma, funkciói, típusai
Bevezetés
A fejezetnek két fő célja van: egyrészt, hogy összekapcsolja a tantervi és értékelési kérdéseket, másrészt pedig, hogy az alapfogalmak tisztázásával előkészítse a további értékelési fejezetek tárgyalását. E célok elérése érdekében először definiáljuk a pedagógiai értékelés fogalmát, majd meghatározzuk a funkcióit az oktatási folyamatban, végül bemutatjuk az információgyűjtés módszereit és eredményeinek viszonyítási és értelmezési módjait. A fejezet feldolgozásával
- értelmezi a pedagógiai értékelés fogalmát,
- képet alkot a pedagógiai értékelésnek a tanítási-tanulási folyamatban és az oktatási rendszerben betöltött szerepéről,
- elemzi az értékelési funkciók közötti különbségeket és szempontokat kap azok tervezéséhez,
- megvizsgálja az egyes értékelési módok közötti különbségeket,
- megismeri, hogyan lehet az értékelés során gyűjtött információkból pontos következtetéseket levonni.
Reflexiófeladat
7.1. Válaszolja meg részletesen diákként és tanárjelöltként eddig szerzett tapasztalatai alapján a következő kérdéseket!
- Milyen célokból alkalmazható a pedagógiai értékelés?
- Kire, mire irányulhat a pedagógiai értékelés?
- Hogyan, milyen módszerekkel történhet az értékelés?