Skip navigation

7. A pedagógiai értékelés fogalma, funkciói, típusai

Bevezetés

A fejezetnek két fő célja van: egyrészt, hogy összekapcsolja a tantervi és értékelési kérdéseket, másrészt pedig, hogy az alapfogalmak tisztázásával előkészítse a további értékelési fejezetek tárgyalását. E célok elérése érdekében először definiáljuk a pedagógiai értékelés fogalmát, majd meghatározzuk a funkcióit az oktatási folyamatban, végül bemutatjuk az információgyűjtés módszereit és eredményeinek viszonyítási és értelmezési módjait. A fejezet feldolgozásával

  • értelmezi a pedagógiai értékelés fogalmát,
  • képet alkot a pedagógiai értékelésnek a tanítási-tanulási folyamatban és az oktatási rendszerben betöltött szerepéről,
  • elemzi az értékelési funkciók közötti különbségeket és szempontokat kap azok tervezéséhez,
  • megvizsgálja az egyes értékelési módok közötti különbségeket,
  • megismeri, hogyan lehet az értékelés során gyűjtött információkból pontos következtetéseket levonni.

Reflexiófeladat

7.1. Válaszolja meg részletesen diákként és tanárjelöltként eddig szerzett tapasztalatai alapján a következő kérdéseket!

  • Milyen célokból alkalmazható a pedagógiai értékelés?
  • Kire, mire irányulhat a pedagógiai értékelés?
  • Hogyan, milyen módszerekkel történhet az értékelés?