10.1.2. A fejlesztő értékelés alapelemei
Az OECD keretében, a fejlesztő értékelés iskolai gyakorlatának alkalmazására fókuszáló vizsgálatban a fejlesztő értékelés hat elemét határozták meg.
Szövegfeldolgozási feladat
10.2. Olvassa el figyelmesen a Fejlesztő értékelés (2005) kötet harmadik és negyedik fejezetét, amelyek a fejlesztő értékelés kereteit és elemeit foglalják össze. Olvassa el e két fejezetben az egyes összetevők jellemzőit (3. fejezet) és a kapcsolódó példákat (4. fejezet)! Rendszerezze az információkat egy táblázatban, amelynek első oszlopa a fejlesztő értékelés elemeit, a második a tanár feladatát összegzi, a harmadik oszlopban fogalja össze az adott elem előnyét a diák számára, a negyedik oszlopban pedig a példákat. A táblázatban szereplő információk alapján adjon választ a következő kérdésekre!
- Mi a fejlesztő értékelés hat eleme?
- Mi a tanár feladata a fejlesztő értékelés adott elemének megvalósítása érdekében?
- Mi a fejlesztő értékelés adott elemének jelentése a tanulói fejlődés szempontjából?
- Milyen példák találhatók a szövegben a fejlesztő értékelés vonatkozó elemének gyakorlati megvalósítására?
(Forrás: Bárdossy és Dudás, 2009, 121. o. alapján)
Reflexiófeladat
10.3. Vizsgálja meg az alábbi kisfilmet, amely tanórarészleteket és az órát tartó tanítóval készített interjút tartalmazza (https://www.youtube.com/watch?v=6ZKSgS733zk)! Az óra célja ismeretterjesztő szöveg megértésének fejlesztése 3. osztályos diákok körében. Válaszoljon az alábbi kérdésekre!
- Hogyan biztosította a tanár a tanulást támogató osztálytermi légkört?
- Milyen módon követte nyomon a tanulók egyéni fejlődését?
- Hogyan vette figyelembe a tanítási módszereiben a tanulók eltérő igényeit?
- Milyen értékelési módszereket és eszközöket alkalmazott?
- Hogyan biztosították a visszajelzéseket a tanulási folyamatban?
- Milyen módon biztosította a tanár a diákok aktív részvételét a tanulási folyamatban?