12.5. Fogalomlista
Rendszerszintű értékelés: olyan értékelési szisztéma, melynek keretei közt egy reprezentatív mintán a tanulók tudását, képességeinek állapotát, gondolkodását standardizált tesztekkel mérik, majd az eredményekből következtetéseket vonnak le a populációra, és az egész oktatási rendszerre vonatkozóan (Báthory, 2003 alapján).
Populáció (alapsokaság): azon személyek összessége, akikre a kutatás eredményeit vonatkoztatni szándékozunk (Falus, 2004, 32, o.).
Reprezentativitás: a vizsgálatba bevont személyek (minta) a kutatás szempontjából fontos jegyekben tükrözik a populáció egészét és ez statisztikai eljárásokkal is bizonyítható (Nádasi, 2004, 172. o.).
Szakértelem (expertise): az adott szakterület által meghatározott konkrét ismeretek, készségek és képességek együttese, amely teljes mértékben tartalomfüggő és nem, vagy csak nagyon szűk korlátok között transzferálható (Csapó, 2003 alapján).
Műveltség (literacy): az adott kultúrában releváns, felhasználható készségek, képességek, ismeretek összessége, társadalmilag értékes tudás, amely közepes mértékben tartalomfüggő, bizonyos határok között transzferálható (Csapó, 2003 alapján).
Monitor-típusú felmérések: ciklikusan ismétlődő módon ugyanazt a tanulói populációt mindig azonos műveltségi területen vizsgáló felmérések a teljesítmények időbeli változásának, a teljesítménytrendeknek a tanulmányozása céljából (Báthory, 2000, 251, o.).