A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
- A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
- Bevezetés
- 1. A tantervelmélet alapfogalmai
- 2. A tantervi szabályozás hazai gyakorlata
- 3. Tantervi célok, feladatok és követelmények
- 4. A műveltségi anyag kiválasztása és elrendezése
- 5. A tanári tervezés
- 6. A tantervi értékelés
- 7. A pedagógiai értékelés fogalma, funkciói, típusai
- 8. A pedagógiai mérés fogalma, folyamata, eszközei
- 9. A tanulók értékelése
- 10. A tanítási-tanulási folyamat értékelése
- 11. Intézményértékelés
- 12. Rendszerszintű értékelés
- Fogalomlista
- Irodalom
12.1. A rendszerszintű értékelés és mérés jellemzői
A rendszerszintű felmérések alapján többféle információt szerezhetünk az oktatási rendszer minőségéről. Tanári szempontból e terület ismerete a következő szempontokból lehet lényeges. Nyilván nem közömbös, hogy mennyire eredményes az az oktatási rendszer, amelyben dolgozunk, hogyan változik a vizsgált területeken a tanulók teljesítménye és ennek a változásnak milyen okai vannak, illetve, hogy mi következik a tanári gyakorlatunkra a fejlődés általános tendenciáinak ismerete alapján. A továbbiakban e kérdések mentén a rendszerszintű értékelés fogalmát, céljait, lebonyolításának és módszereinek közös jellemzőit tárgyaljuk. Olyan szempontokat határozunk meg, amelyek segíthetik a mérések jellemzőinek és eredményeinek értelmezését.