Skip navigation

2.1.2. Kerettantervek, programcsomagok, taneszközök

A második szint ugyancsak központi; itt a kerettantervek, az oktatási programok és a taneszközök találhatók.

Kerettanterv 2000 óta létezik oktatási rendszerünkben. A hazai konszenzusos értelmezés szerint ez a tantervtípus iskolafokozatokra, iskolatípusokra vonatkozik (Közlemény, 1993, 9. o.). Az adott, érvényes NAT elvárásait lefordítja, részletezi ezekre, a napi gyakorlati megvalósíthatóságot jellemzi, a funkciója a helyi tervezés segítése. Központi tanterv, mivel központi jóváhagyása szükséges; az azonban mindig az adott szabályozástól, oktatáspolitikától függ, hogy központi kidolgozású-e, kötelező vagy választható-e. Emellett a kerettantervek részletezettsége is változó hazánkban (pl. a 2000-es kerettanterv magtantervi kidolgozottságú, a 2012-es viszont tantárgyi program részletezettségű).

Az oktatási programokat a 2011-es köznevelési törvény nevelés-oktatási program néven említi. Újabban a hazai szakirodalom a pedagógiai rendszer megnevezést is használja (Falus, Környei, Németh és Sallai, 2012). Egy ilyen programcsomag összetett és részletes, kutatási háttérre alapozott és mindent tartalmaz, ami a pedagógus napi munkájához szükséges. Részei a következők: pedagógiai koncepció és részletes programterv; taneszközök a tanár és a diák számára; értékelési eszközök; a tanárok felkészítését és a program karbantartását támogató rendszer (vö. Gönczöl és Vass, 2004). A hazai programcsomagokra példa a Sulinova fejlesztése (http://www.sulinet.hu/tanar/kompetenciateruletek/, vö. Kerber, 2011).

A taneszközök sokfélék lehetnek (vö. Tompa, 1997; 16/2013 EMMI rendelet 2. §). Közülük a tankönyveknek tulajdonítanak kitüntetett szerepet, mint ami tartalmazza a tananyagot és irányítja a tanulási folyamatot (Karlovitz, 2001). A tankönyveknek a központi tartalmi irányítás dokumentumaihoz kell igazodniuk (alaptanterv; standardok). A hazai szabályozás a tankönyvek központi értékelését, jóváhagyását írja elő (17/2014 EMMI rendelet). Ebben a folyamatban lényeges kérdés, hogy az adott tanterv értékeit, céljait, alapelveit, hangsúlyait milyen mértékben követi a tankönyv; illetve az adott tankönyvre épített tanítási-tanulási folyamatban megvalósíthatók-e a tantervi célkitűzések.