Skip navigation

10.2.2. Portfólió

A portfólió megfelelő eszköz arra, hogy egyrészt alkalmazásával egy hosszabb tanulási folyamatot dokumentáljunk, másrészt segítse az elért eredményeknek a célokkal való összevetését és értelmezését. A portfólió tehát olyan dokumentumok célirányos gyűjteménye, amely bemutatja a készítőjének egy vagy több területen tett erőfeszítéseit, fejlődését és elért eredményeit (Falus és Kimmel, 2009, 11. o.). Ezért a tanítási-tanulási folyamat során létrehozott dokumentumokból és azokhoz kapcsolódó reflexiókból áll. A portfólió alkalmas a fejlesztő értékelésre, és bizonyos típusai a szummatív értékeléshez is felhasználhatók.

Szövegfeldolgozási feladat

10.11. Olvassa el figyelmesen Falus és Kimmel (2009, 14–16. o.) ismertetését a különböző típusú portfóliókról, és mutassa be a munkaportfólió, a bemutató és az értékelési portfólió közötti különbségeket!

 

10.12. Vizsgálja meg a tanárképzés végén, az összefüggő szakmai gyakorlat alapján készítendő portfólióra vonatkozó elvárásokat (http://www.edu.u-szeged.hu/nt/hu/?q=hu/tanarkepzes/bolognai), és válaszoljon a kérdésekre!

  • Milyen típusú portfóliót kell készíteni? Indokolja a válaszát!
  • Mit gondol, milyen lépések alapján lehet a portfóliót létrehozni? Hasonlítsa össze válaszait Falus és Kimmel (2009, 34–36. o.) kifejtésével!
  • Mely szempontokból kínál a portfólió elkészítése fejlődési alkalmat a tanárrá válási folyamatban?