Skip navigation

5.2. A tanári tervezés alapelemei

A tanári tervezés során ugyanazokat a kérdéseket is végig kell gondolnunk, mint a magasabb tantervi szinteken. Ugyanakkor itt jelenik meg annak szükségessége, hogy a konkrét tennivalókat és időrendet is meghatározzuk.

A tanári tervezés modelljei ugyanazokat az elemeket tartalmazzák, inkább a tervezési folyamat jellegében, az elemek egymáshoz való viszonyában térnek el egymástól. Ezek az elemek nem feltétlenül tükröződnek a leírt tervekben. A tanárjelöltek, kezdő tanárok számára azonban segít, ha írásban rögzítenek és rendszereznek, a részletek kidolgozásával is felkészülnek. Az áttekintendő elemeket az 5.1. ábra összegzi.

 

5.1. ábra. A tanári tervezés során megválaszolandó kérdések

A tanárelöltek a korábban leírt nehézségek miatt kedvelik, ha kidolgozott tervekre támaszkodhatnak: ha nincs valakinek gyakorlata a tanításban, jó alapot ad számára az óravezetésben egy részletesen kidolgozott forgatókönyv, amely akár még a tanári közléseket is tartalmazza. Ugyanakkor sokukban felmerül a rugalmasság igénye: ugyanezek a nehézségek azt is akadályozzák, hogy az órán aktuálisan előálló helyzetekre megfelelően reagáljunk. Ha valakinek nincs tapasztalata a tanításban, akkor nehezen tudja felmérni és tervezni a folyamatot. Úgy tűnik, a prediktív tervezés és a váratlan helyzetekben szükséges rugalmasság együtt fejlődik (Bakır, 2014). A tanárjelöltek és a kezdő tanárok számára a részletesen kidolgozott terv inkább biztonságot nyújtó kiindulópont, mint a tanórát korlátozó keret.