- A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
- Bevezetés
- 1. A tantervelmélet alapfogalmai
- 2. A tantervi szabályozás hazai gyakorlata
- 3. Tantervi célok, feladatok és követelmények
- 4. A műveltségi anyag kiválasztása és elrendezése
- 5. A tanári tervezés
- 6. A tantervi értékelés
- 7. A pedagógiai értékelés fogalma, funkciói, típusai
- 8. A pedagógiai mérés fogalma, folyamata, eszközei
- 9. A tanulók értékelése
- 10. A tanítási-tanulási folyamat értékelése
- 11. Intézményértékelés
- 12. Rendszerszintű értékelés
- Fogalomlista
- Irodalom
3.8. Fogalomlista
Tantervi célok: „A tanítási-tanulási folyamat különböző szinteken és időtartamokra meghatározott értelme, iránya és törekvése a gyermek személyiségének fejlődése érdekében” (Közlemény, 1993).
Tantervi feladatok: „Az iskola, a pedagógusok teendői a tantervi célok megvalósítása és a tantervi követelmények elérése érdekében” (Közlemény, 1993); „a nevelési folyamat fő tartalma és a nevelési folyamat irányítóinak tevékenysége” (Ballér, 1978)
Tantervi követelmények: „A folyamat egyes szakaszainak végére milyen ismereteket, készségeket, képességeket, attitűdöket és magatartásformákat kell a tanulókkal elsajátíttatni” (Közlemény, 1993); „a tanulók tervezett fejlődésének legfontosabb területei, szintjei” (Ballér, 1978)
Tanulási eredmény: „[A] tanuló mit ismer, mit ért meg, mit képes megcsinálni egy tanulási folyamat sikeres végrehajtása után” (European Commission, 2009, 11. o.).