Skip navigation

3.4. Követelmények: tanulási eredmények

A fejezet elején megadtuk a követelmények konszenzusos definícióját. Ez gyakorlatilag azt mondja, hogy a követelmények azok a mérföldkövek, amelyekkel a célhoz vezető utat kijelöljük. A nemzetközi szakirodalomban a tanulási eredmény fogalma ehhez közel áll; hangsúlyaiban eltér. Egyrészt sokan a vizsgálható viselkedést helyezik a középpontba, másrészt kiemelik, hogy az adott tanulási-tanítási folyamat eredményéről van szó (vö. Harvey, 2004-14); pl. „A tanulási eredmények azt írják le, hogy a tanuló mit ismer, mit ért meg, mit képes megcsinálni egy tanulási folyamat sikeres végrehajtása után” (European Commission, 2009, 11. o.).

A tantervfejlesztés során megtervezzük az eredményeinket; az értékelés során ezekből a követelményekből kiindulva vizsgáljuk a terveink megvalósulásának sikerességét. A központi tanterveinkben megjelenő követelmények gyakran nem konkrét tanulási eredményeket rögzítenek; az értékelés során azonban csak ilyenekből indulhatunk ki. Ha a tanterv általánosan fogalmaz, magunknak kell a követelményinket konkréttá, megfoghatóvá tennünk. A tanári tervezés során magunknak kell témakörökhöz, tanórához, projekthez tanulási eredményeket kidolgoznunk. Ahogyan korábban utaltunk rá (1. fejezet), a tervezés is hatásosabb, a tanítási-tanulási folyamat pedig hatékonyabb lehet, ha eleve a tanuló vizsgálható viselkedéséből indulunk ki (pl. CEDEFOP, 2009). A 3.2. táblázat központi tantervekben szereplő követelményekhez rendel példaként tanulási eredmény típusú, az értékelésnek alapul szolgáló követelményeket. Ahogyan korábban utaltunk rá, a standardok eleve tanulási eredmény típusú követelményekből állnak, ez a tervezés és az értékelés kiindulópontja is.

 

3.2. táblázat. Példák követelmények tantervi megjelenésére és tanulási eredményekre bontásukra

Követelmények a NAT 1995-ből

Példák a követelményhez rendelhető tanulási eredményekre

„Ismerje és tudja használni a legfontosabb kézikönyveket, lexikonokat, atlaszokat.”

A tanuló adott összetett szó helyesírását a helyesírási szabályzat alapján pontosan megállapítja.

Angol-magyar kétnyelvű on-line szótár segítségével egy adott szó főbb jelentéseit megkeresi, a szó egy adott mondatbeli jelentését ezek közül kiválasztja.

„Tudjon beszámolót, kiselőadást tartani az ifjúsági irodalomból vett részletek, a népszerű tudományos irodalomból, történelmi forrásokból vett szemelvények, a sajtó, a rádió- és tv-műsorok alapján.”

Egy, a lakóhelyéhez kapcsolódó történelmi vagy társadalmi eseményt a tanár által ajánlott források segítségével a tanuló társainak bemutat, a jelentőségét kiemeli.

Egy tudományos jelenséget önállóan azonosított legalább 3 forrás feldolgozása alapján a tanuló a társainak bemutat, a források hitelességére reflektálva.

„Ismerje fel az élet és a természet értékeit.”

Különböző, természeti tájakat ábrázoló képekhez kapcsolódóan megfogalmazza, miért fontos azok védelme az emberi közösségek számára.

A tanuló természeti jelenségeket ábrázoló irodalmi művek elolvasása után azokban kiemeli a szerző számára fontos természeti értékeket.

„Legyen képes aktívan részt venni sportjátékban.”

Kosárlabda mérkőzésen a tanuló a csapata aktív tagjaként, a sportág és a fair play szabályait betartva vesz részt, mindvégig, amíg játékban van.

Órai futóversenyen a tanuló legjobb teljesítményére törekedve, a szervezési szabályokat figyelemmel kísérve és pontosan betartva verseng.

 

A tanulási eredmények megfogalmazásának nagy irodalma van, igen sok segédanyag férhető hozzá, elsősorban angolul. Először a tanulási eredmények megfogalmazásának általános elveit összegezzük, majd követelménytaxonómiákat mutatunk be.