A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
- A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
- Bevezetés
- 1. A tantervelmélet alapfogalmai
- 2. A tantervi szabályozás hazai gyakorlata
- 3. Tantervi célok, feladatok és követelmények
- 4. A műveltségi anyag kiválasztása és elrendezése
- 5. A tanári tervezés
- 6. A tantervi értékelés
- 7. A pedagógiai értékelés fogalma, funkciói, típusai
- 8. A pedagógiai mérés fogalma, folyamata, eszközei
- 9. A tanulók értékelése
- 10. A tanítási-tanulási folyamat értékelése
- 11. Intézményértékelés
- 12. Rendszerszintű értékelés
- Fogalomlista
- Irodalom
12.3. Nemzetközi rendszerszintű felmérések
A nemzetközi vizsgálatok segítségével tágabb kontextusba helyezve értelmezhetjük a magyar oktatási rendszer eredményességét, valamint az azt befolyásoló tényezők rendszerét. A továbbiakban először az International Association for the Evaluation of International Achievement (IEA) szervezetnek az 1990-es évek közepétől lebonyolított méréseit, valamint a Programme for International Student Assessment (PISA) vizsgálatok eredményeit tekintjük át. Mint látni fogjuk, e két mérési rendszer eltérő képet mutat a magyar oktatási rendszer eredményességéről, ami elsősorban a mérési célok különbségeiből és a feladatok jellegéből adódik. Ezeket a különbségeket is megvizsgáljuk a továbbiakban.