9.4. Összegzés
Ebben a fejezetben abból indultunk ki, hogy a tanulói teljesítmények értékelésében a fejlesztő és minősítő értékelés a tanulók számára átlátható és következetes elkülönítése segítheti a tanulók teljesítményének fejlesztését és fejlettségi szintjük értékelését. Az osztályozással kapcsolatban számos, a teljesítményt befolyásoló tényezővel kell számolnunk. Az osztályozás túlhangsúlyozott szerepének alátámasztásaként idézzük Báthory (2000, 241. o.) egyik lényeges megállapítását. Szerinte „aki főként csak osztályoz, vélheti, hogy értékel; pedig inkább csak lejáratja a pedagógiai értékelést” (kiemelés VT). Ezzel az idézettel egyrészt arra akarunk utalni, hogy az osztályozásra szükség van, a szummatív értékelés fontos és meghatározó eleme a tanulói előrehaladás, fejlettségi szint dokumentálásának, másrészt viszont nem korlátozhatjuk a tanulók értékelését kizárólag erre. Tanári szemszögből fontos feladat a fejlesztő értékelés alkalmazása is, amelynek jellemzőivel a következő fejezetben foglalkozunk.