Skip navigation

9.1.2. A tanulói értékelés módszerei, típusai

A tanulók teljesítményének értékelésére az értékelés céljához illeszkedő módszereket szükséges kiválasztani, amelyekkel pedagógiai információkat gyűjthetünk. A minőségi és mennyiségi értékelés közötti különbségekkel, a mérés jellemzőivel a 7.3. fejezetben részletesen foglalkoztunk.

Nagyon fontos tisztázandó kérdés, hogy mihez viszonyítva történjen a tanulói teljesítmények értékelése. Háromféle viszonyítási mód lehetséges: a követelményekhez, a tanulócsoport többi tagjához vagy a tanuló korábbi teljesítményéhez (l. 7.3.2., 7.3.3.) viszonyított értékelés. Ezek a viszonyítási módok ellentétbe kerülhetnek egymással. Gyakran fordulhat elő, hogy a tanuló önmagához képest fejlődött, de átlag alatti teljesítményt nyújtott, és nem érte el még a minimális követelményszintet sem. A probléma feloldása ismét az átlátható, jól kommunikált értékelésben jelenhet meg: Amennyiben az értékelés transzparens, és előre tisztázott, hogy a tanulási folyamat különböző szakaszaiban vagy különböző célok elérése érdekében eltérő viszonyítást alkalmaz a tanár, akkor mindhárom mód előnyeit ki lehet használni. Ez jelenik meg a 9.3. feladat 2. példájában, amelyben a tanár először a tanuló egyéni teljesítményéhez viszonyítva adott fejlesztő értékelést, majd az előre tisztázott követelményekhez viszonyítva végzett minősítő értékelést.