Skip navigation

8.2. A tesztkészítés szempontjai

A pedagógiai mérés folyamatának, valamint a különböző teszttípusoknak a tárgyalásakor, illetve a validitás jellemzésekor is azt hangsúlyoztuk, hogy a tesztek készítésekor és alkalmazásakor a mérési célokból kell kiindulni. Ez azért lényeges, mert a cél határozza meg a mérés tartalmát, a mért követelményeket, a feladatok típusát, a feladatírás és tesztszerkesztés folyamatát, valamint az eredmények kezelését. A továbbiakban azt összegezzük, hogy a tesztekkel milyen jellegű tudást tudunk vizsgálni, milyen típusú feladatokat tudunk készíteni, azokkal milyen követelményszinteket vizsgálhatunk. 

Szövegfeldolgási feladatok

8.11. Rendszerezze egy táblázatban az ismeret- és a képességjellegű tudás jellemzőit Csapó (2004, 292–294. o.) tárgyalása alapján az alábbi szempontok szerint: (1) a tudás elemei, (2) az elsajátítás menete, (3) a tesztelés formája, (4) a tesztelés eredményeinek értelmezése!

8.12. Jellemezze egy táblázatban a feleletválasztó és a feleletalkotó feladattípusokat Csapó (2004, 294–299. o.) ismertetése alapján az alábbi szempontok szerint: (1) definíció; (2) a feladattípus írásának nehézsége; (3) az értékelési rendszer kialakításának nehézsége; (4) mérési cél; (5) típusai a feladatmegoldó tevékenység alapján!

8.13. Elemezze a 7. fejezet végén található tesztet az alábbi szempontok szerint: (1) Állapítsa meg, milyen jellegű tudást vizsgál a feladatsor! (2) Csoportosítsa a feladatokat típusaik szerint (nyílt / zárt végű feladatok)! (3) Csoportosítsa a zárt végű feladatokat a feladatmegoldó tevékenység szerint! (4) Sorolja be a nyílt végű feladatokat a feladatmegoldó tevékenység szerinti csoportokba!