Skip navigation

8.2.1. Feladatírás, feladattipológia

A különböző típusú feladatok készítése és alkalmazása alapvetően attól függ, hogy a feladatokkal milyen követelményszintet akarunk mérni, a tanulóknak a feladat megoldásakor milyen szinten kell alkalmazniuk a tudásukat. Ehhez Nagy József (1993) az alábbi alkalmazási kritériumokat dolgozta ki (l. 3. fejezet):

 

8.1. táblázat. A feladatok követelményszintjei, feladattípusai és feladatmegoldó tevékenységei

Követelményszint

Feladattípus

Feladatmegoldó tevékenység

Felismerés

(válaszadás megadott elemekkel)

Zárt végű / feleletválasztó

Alternatív választás

Többszörös választás

Válaszok illesztése

Kapcsolás

(válaszadás önállóan alkotott elemekkel)

Nyílt végű / feleletalkotó

Kiegészítés

Teljes és rövid válasz

Teljes és hosszú válasz

Teljes és esszé típusú válasz

Kivitelezés

(módosult / új információ létrehozása)

Értelmezés

(fogalom jelentésének, szabály működésének szemléltetése / kifejtése)

 

Szövegfeldolgási feladatok

8.14. Olvassa el figyelmesen Nagy (1993, 30–49. o.) kifejtését, majd oldja meg a következő feladatokat!

  • Értelmezze az alkalmazási kritériumok szerepét a kritériumorientált értékelésben! Tegyen különbséget a reproduktív és a produktív alkalmazási szint fogalmai között!
  • Ismertesse az alkalmazási kritériumok típusait és jellemzőit! Megállapításait szemléltesse példákkal!

 

8.15. Sorolja be a szövegben szereplő feladatokat alkalmazási kritériumok, feladattípusok és feladatmegoldói tevékenység szerinti csoportokba!