8.2.1. Feladatírás, feladattipológia
A különböző típusú feladatok készítése és alkalmazása alapvetően attól függ, hogy a feladatokkal milyen követelményszintet akarunk mérni, a tanulóknak a feladat megoldásakor milyen szinten kell alkalmazniuk a tudásukat. Ehhez Nagy József (1993) az alábbi alkalmazási kritériumokat dolgozta ki (l. 3. fejezet):
8.1. táblázat. A feladatok követelményszintjei, feladattípusai és feladatmegoldó tevékenységei
Követelményszint |
Feladattípus |
Feladatmegoldó tevékenység |
Felismerés (válaszadás megadott elemekkel) |
Zárt végű / feleletválasztó |
Alternatív választás Többszörös választás Válaszok illesztése |
Kapcsolás (válaszadás önállóan alkotott elemekkel) |
Nyílt végű / feleletalkotó |
Kiegészítés Teljes és rövid válasz Teljes és hosszú válasz Teljes és esszé típusú válasz |
Kivitelezés (módosult / új információ létrehozása) |
||
Értelmezés (fogalom jelentésének, szabály működésének szemléltetése / kifejtése) |
Szövegfeldolgási feladatok
8.14. Olvassa el figyelmesen Nagy (1993, 30–49. o.) kifejtését, majd oldja meg a következő feladatokat!
- Értelmezze az alkalmazási kritériumok szerepét a kritériumorientált értékelésben! Tegyen különbséget a reproduktív és a produktív alkalmazási szint fogalmai között!
- Ismertesse az alkalmazási kritériumok típusait és jellemzőit! Megállapításait szemléltesse példákkal!
8.15. Sorolja be a szövegben szereplő feladatokat alkalmazási kritériumok, feladattípusok és feladatmegoldói tevékenység szerinti csoportokba!