Skip navigation

11.3.2. Az átlageredmény értelmezése a családiháttér-index alapján

Az eredmények értelmezésének további szempontja, hogy összehasonlítjuk a telephely átlageredményeit a CSH-index alapján várható eredményekkel. A 11.3. ábrán szereplő két diagram és a hozzájuk tartozó két táblázat a CSH-index és a teljesítmény kapcsolatát mutatja be úgy, hogy kiemelik az adott telephelyet. A felső diagram az összes iskola adatainak felhasználásával, az alsó az adott telephellyel azonos képzési formába tartozó iskolák adatai alapján jött létre. Szerepel rajtuk a trendvonalat jelölő regressziós egyenes. Az adott telephely pontját az ábra kiemelve tartalmazza, valamint egy vízszintes és függőleges sávval jelöli az adott telephely átlagteljesítményének, illetve átlag CSH-indexének a konfidencia-intervallumát (vagy megbízhatósági tartományát). Az ebbe az intervallumba eső intézmények átlageredményében és átlag CSH-index-értékében nincs szignifikáns különbség. Az alsó és felső ábra összehasonlítása lehetőséget ad az intézmények eloszlásának vizsgálatára is. Megállapíthatjuk, hogy az adott képzési forma telephelyeibe milyen családi háttérrel rendelkező tanulók járnak, és ennek függvényében hogyan teljesítettek.

A baloldali táblázatban a vizsgált területen elért átlageredmény (és megbízhatósági tartománya), illetve az átlagos CSH-index alapján várható teljesítmény pontos értéke is megtalálható. Ez a táblázat azt is megadja, hogy a CSH-index alapján várható és a tényleges eredmény közötti eltérés szignifikáns-e. Ha igen, akkor ez alapján láthatjuk, hogy a pedagógiai hozzáadott érték az átlagosnál nagyobb vagy kisebb, illetve mekkora a különbség a várható és a tényleges eredmény között. A jobboldali táblázat ismerteti a CSH-index átlagát a telephelyre nézve, országosan, valamint a telephelynek megfelelő képzési formában.

A bemutatott főbb eredmények alapján lehetőség nyílik az eredményeket egy adott évben megvizsgálni, de mindezek mellett lehetőség van arra is, hogy az eredményeket nyomon kövessük, és az alapján vonjunk le releváns következtetéseket. A következtetések megfogalmazását segítheti az intézmények számára rendelkezésre bocsátott, az egyénekre vonatkozó adatok elemzése is. Az egyéni adatok elemzése, a következtetések megfogalmazása, valamint a fejlesztés intézményi szintű tervezése ugyanakkor inkább az iskolában dolgozó pedagógiai értékelés és mérés tanár szakos kollégák feladata. 

11.3. ábra. Átlageredmény a CS-index tükrében*

Szövegfeldolgozási feladat

11.9. Töltse le a 11. fejezet_2. feladatsor.doc fájlt, ami a 11.3. ábra adataira vonatkozik! Elemezze továbbá ugyanennek a tanulói csoportnak a 2013-ban, a 10. évfolyamon elért egyéni szintű teljesítményeit és az átlageredményét a CSH-index alapján! Oldja meg a feladatokat! Ha elkészült, hasonlítsa össze válaszait a megoldókulccsal! Ha valahol eltérést tapasztal, ellenőrizze az adatot az ábrákon!