7.4. Összegzés
Ebben a fejezetben a pedagógiai értékelés kétféle értelmezését mutattuk be. A pedagógiai értékelés egyrészt a tanár számára módszertani feladat, másrészt pedig az oktatási rendszert szabályozó elem. A tanítási-tanulási folyamaton belül a pedagógiai értékelésnek különböző funkciói vannak: a diagnosztikus, a formatív és a szummatív értékelés egymástól elkülöníthető és tanári szemszögből nézve lényeges, hogy ezeket elkülönítve alkalmazzuk, vagyis egy adott értékelési helyzetben ne keveredjenek az értékelési funkciók.
A pedagógiai értékelés az oktatási rendszer több szintjén alkalmazható, visszajelentései révén optimalizálhatja és javíthatja az oktatás rendszerének hatékony működését. E folyamat lényeges jellemzője, hogy a pedagógiai információkat szervezett módon, vagyis a célokból kiindulva, tervszerűen és tudatosan gyűjtjük. Az eredmények értelmezésekor figyelembe kell vennünk, hogy azt alapvetően meghatározza, hogy norma- vagy kritériumorientált értékelést alkalmazunk-e.