6. A tantervi értékelés
Bevezetés
Tudnunk kell, hogy a tervünk működik-e, azokat az eredményeket hozza-e, amelyeket várunk. Ehhez értékelnünk kell (Ballér, 1978). Ebben a fejezetben
- megismer néhány értékelési lehetőséget
- részletesen megvizsgál egy tantervi értékelési modellt, amely a makro- és mezo szintű tervek értékelésére alkalmas.
A felvetett kérdések segítségével lehetséges eldönteni, hogy mit céloz meg egy tantervi dokumentum és milyen feladatok maradnak a pedagógusi tervezőmunkához. A jelenlegi tartalmi irányítás arra a feltételezésre épül (Szebenyi, 2001), hogy a központi bemeneti, illetve kimeneti szabályzást a taneszközök fordítják le a mindennapok nyelvére. Ezért érdemes áttekinteni azt is, hogy a taneszközök tantervi illeszkedését hogyan ítélhetjük meg.
Reflexiófeladatok
6.1. Milyen lehetőségeket tud elképzelni egy tanterv értékelésére? Az 1.1. ábra segítségével és eddigi társadalomismereti, pedagógiai tanulmányaira támaszkodva vegye számba a lehetőségeket!
6.2. Keressen a saját szakjához kapcsolódó pedagógiai értékelési vizsgálatokat (pl. Csapó, 2012)! Ezekből milyen, tantervre vonatkozó következtetéseket tud megfogalmazni?