10.2. A tanulást támogató értékelés módszerei
A tanulást támogató értékelés elsősorban tanulás- és értékelésfelfogásnak tekinthető, melynek az alábbi elvárásokat kell teljesítenie: A tanulók számára egyértelművé kell tenni az adott óra céljait és azt, hogy hol tartanak a tanulási folyamatban a célok elérése érdekében. A tanulói teljesítményekről sokféle, akár egyszerű, különösebb előkészítést nem igénylő módszerekkel, megfelelő tanulási körülmények biztosításával (pl. kérdések megfogalmazása, gondolkodási idő hagyása a kérdések megválaszolásához) gyűjthetünk információkat. Lényeges az is, hogy a tanulók reflektáljanak a tanulási folyamatra, értékeljék saját és társaik teljesítményét. A visszajelzések pedig a folyamatra és a létrehozott produktumokra vonatkozhatnak.
Reflexiófeladat
10.4. Vizsgálja meg Knausz (2008, 32–40. o.) érvelésében szereplő példákat a fejlesztő értékelés megvalósításához! Milyennek találja ezeket a módszereket? Mit gondol, melyeket tudná alkalmazni a saját szaktárgyaiban?
Szövegfeldolgozási feladat
10.5. Olvassa el figyelmesen a Fejlesztő értékelés (2005) kötet ötödik fejezetét, amely a fejlesztő értékelés előnyeit és korlátait foglalja össze. Mutassa be, hogy milyen gyakorlati kérdéseket vet fel a fejlesztő értékelés alkalmazása a tanítási-tanulási folyamatban!