A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
- A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
- Bevezetés
- 1. A tantervelmélet alapfogalmai
- 2. A tantervi szabályozás hazai gyakorlata
- 3. Tantervi célok, feladatok és követelmények
- 4. A műveltségi anyag kiválasztása és elrendezése
- 5. A tanári tervezés
- 6. A tantervi értékelés
- 7. A pedagógiai értékelés fogalma, funkciói, típusai
- 8. A pedagógiai mérés fogalma, folyamata, eszközei
- 9. A tanulók értékelése
- 10. A tanítási-tanulási folyamat értékelése
- 11. Intézményértékelés
- 12. Rendszerszintű értékelés
- Fogalomlista
- Irodalom
1.1. Az oktatási rendszer és tartalmi irányítása
A tervezés során egy rendszer működését tervezzük. Ismernünk kell magát a rendszert, hogy ezt a feladatot jól végezhessük. Ezért a tanítás-tanulás tervezésének vizsgálatakor szükségünk van az oktatási rendszer fogalmának értelmezésére, illetve az oktatási rendszer tartalmi irányítása ismeretére. A napi tantermi eseményeket, a pedagógus és a tanulók interakcióját, közvetve és közvetlenül, rendszerszintű tényezők befolyásolják (ha gyakran nem túl látványosan is).