Skip navigation

12. Rendszerszintű értékelés

Bevezetés

A fejezet célja a rendszerszintű értékelés céljainak és módszereinek bemutatása, valamint olyan szempontok meghatározása, amelyek segíthetnek a rendszerszintű mérések változásainak és eredményeinek nyomon követésében. Ezt azért tartjuk fontosnak, mert a rendszerszintű értékelés szerteágazó, sokféle tudásterületen vizsgálhatjuk a magyar oktatási rendszer eredményességét (l. Csapó, 2012). Mindezek mellett pedig folyamatosan változik: újabb hazai méréseket vezethetnek be a köznevelési rendszerben, valamint újabb információkat szerezhetünk a hazai oktatási rendszerről a felmérések ciklikussága, időbeli ismétlődése miatt. Gyakorló tanárként feladata lesz a rendszerszintű mérések szakszerű lebonyolítása és azok eredményei alapján a tanári munkájára vonatkozó releváns következtetések megfogalmazása. A fejezet feldolgozása hozzásegíti az olvasót, hogy

  • pontosan és szakszerűen határozza meg a rendszerszintű mérések célját, tartalmát, módszereit;
  • az aktuális eredmények alapján nyomon tudja követni a rendszerszintű mérések eredményeit, és azokból releváns következtetéseket vonjon le.

Reflexiófeladat

12.1. Diákként a közoktatásban szerzett tapasztalatai és a tanárképzésben eddig megszerzett tudása alapján válaszoljon részletesen az alábbi kérdésekre!

  • Milyen rendszerszintű (országos és/vagy nemzetközi) mérés(ek)ben vett részt? Emlékezzen vissza a tapasztalataira: milyennek találta a mérés(eke)t? Milyen módon bonyolították le a vizsgálatot? Hogyan kommunikálták a tanárai az eredményeket?
  • Eddigi tudása alapján nevezzen meg hazai és nemzetközi rendszerszintű vizsgálatokat! Gyűjtse össze az ismereteit a következő szempontok alapján: Mi az adott vizsgálat célja? Kiket vizsgál, mely tudásterületeken? Milyen eredményeket érnek el magyar diákok az adott vizsgálaton?
  • Mit gondol, tanárként miért fontos tájékozódni a rendszerszintű vizsgálatokról? Milyen következtetéseket lehet ezek alapján megfogalmazni?