9.5. Fogalomlista
Külső értékelés: olyan értékelési eljárás, melyben az értékelők nem vettek részt a teljesítmény létrehozásában, és az adott értékelési szintnél magasabb szint elvárásaihoz viszonyítva értékelik az elért eredményeket (Golnhofer, 2003, 393–394. o.).
Belső értékelés: olyan értékelési eljárás, melyben a teljesítmény létrehozásában részt vett személyek végzik az értékelést, és a saját célokhoz viszonyítva értékelik az elért eredményeket (Golnhofer, 2003, 393–394. o.).
Szöveges fejlesztő értékelés: szöveg formájában megfogalmazott, részletesen kifejtett, tartalmában komplex, a fejlődést elősegítő értéklet (Hunyadyné és M. Nádasi, 2004 alapján).
Énkép: azon tulajdonságok összessége, amelyeket a személy magával szemben igaznak tart (Szabó, 1993, 29. o.).
Kognitív disszonancia: kellemetlen feszültséggel járó állapot, melyet akkor élünk át, ha tudatunkban két tartalom ellentmondásba kerül, ekkor önigazolást keresünk (Szabó, 1993, 40. o.).
Müller-Lyer-illúzió: az észlelés bizonytalanságának egyik formája, amelyben eltérítő hatások következtében különböző módon észleljük ugyanazt a jelenséget (Csapó, 2002b alapján).
Halo-effektus: a személyészlelés jellegzetes torzítása, amelyben néhány pozitív vagy negatív vonás alapján értékelünk egy másik személyt oly módon, hogy az elsőként megfigyelt vonásokat kiterjesztjük a megítélendő személy összes tulajdonságára (Pedagógiai Lexikon, szerző: Faragó Klára).
Pygmalion-effektus: az önmagát beteljesítő jóslat jelenségkörébe tartozik, mely az elvárások valóságalakító hatását jelöli: a másik ember sokféle tényező által torzított megismerése alapján elvárások fogalmazódnak meg, amelyek a sugallt információknak megfelelően ténylegesen bekövetkező eseményekké, cselekvésekké válnak a partner viselkedésében (Pedagógiai Lexikon, szerző: Kőrőssy Judit).
Vizsga: előre meghirdetett követelmények és előzetesen tisztázott módszerek szerint lebonyolított mérési-értékelési eljárás (Báthory, 2000, 273. o.).
Prediktív validitás: a szelekciós eljárások egyik jóságmutatója, amely a továbbtanulási alkalmasságot jelzi előre (Mátrai, 2001, 78. o.).