7.2. A pedagógiai értékelés funkciói az oktatási folyamatban
A pedagógiai értékelés a tanítási-tanulási folyamat szerves része, többféle cél érdekében végezhetjük, és többféle szerepet tölthet be az oktatási folyamatban. Tanári nézőpontból lényeges, hogy a diagnosztikus, a formatív és a szummatív értékelést egymástól elkülönítsük, és funkcióinak megfelelően alkalmazzuk. A különféle értékelési alkalmak tervezésekor érdemes végiggondolni, hogy miért, mit, kik és hogyan értékelnek. Tehát először az értékelés célját kell tisztázni. Az értékelés lehetséges céljai közé tartozhat a tanítási-tanulási folyamat tervezése, a tanulói tudás fejlesztése, illetve az elért tudásszint minősítése. Ezt követően azt kell megállapítani, hogy melyik (a kognitív, az affektív vagy a pszichomotoros) tudásterületre irányuljon az értékelés. A diagnosztikus és a szummatív értékelést elsősorban a tanár(ok) végzi(k). A formatív értékelés esetében lényeges kérdés annak tisztázása is, hogy a diákot bevonjuk-e az értékelésbe (l. 10. fejezet). E három alapkérdés tisztázását követően érdemes megtervezni, hogyan, milyen eszközzel végezzük az értékelést, tisztáznunk kell továbbá azt is, hogy az osztályozást alkalmazzuk-e vagy sem.
Szövegfeldolgozási feladat
7.3. Olvassa el figyelmesen Báthory (2000, 232–233. o.) kifejtését és Brassói, Hunya és Vass (2005) tanulmányának első három alfejezetét az értékelés funkcióiról! Jellemezze egy táblázatban a két szöveg és a tananyagösszegzés alapján a diagnosztikus, a formatív (fejlesztő) és a szummatív (minősítő) értékelést a következő szempontok alapján: Miért, mit, kik és hogyan értékelnek?
Alkalmazási feladatok
7.4. Olvassa el a 7. fejezet_1. feladatsor.doc fájlban szereplő értékelési szituációkat! Döntse el, hogy melyik értékelési funkcióra (diagnosztikus, formatív, szummatív értékelés) érvényes az adott példa! Indokolja válaszát!
7.5. Páros, majd kiscsoportos munkában hasonlítsák össze a besorolásaikat! Mely példák esetében vannak eltérések? Vitassák meg a válaszaikat!
7.6. Elemezzék az egyes értékelési funkciókra vonatkozó szituációkat közös munkában példák mentén haladva aszerint, hogy mi az értékelés célja, milyen tudásterületre irányul az értékelés, kik, milyen módszerekkel és eszközökkel végzik az értékelést!
7.7. Saját tanítandó szaktárgyára vonatkozóan fogalmazzon meg diagnosztikus, formatív és szummatív értékelési helyzeteket! Vitassa meg társaival, hogy valóban egyértelmű-e a saját példája, megfelel-e az adott értékelési funkció jellemzőinek! A visszajelzések alapján fejlessze tovább a példáit!