12.2.1. Hazai mérések, az Országos Kompetenciamérés
Szövegfeldolgozási feladatok
Olvassa el figyelmesen Balázsi és Horváth (2011, 341–351. o.) ismertetését a hazai rendszerszintű mérésekről! Oldja meg az alábbi feladatokat!
12.3. Készítsen egy összefoglaló táblázatot a DIFER, az OKKM és az OKM alapvető jellemzői alapján a következő szempontok figyelembevételével: (1) Mi a mérési cél? (2) Milyen tudásterületeket vizsgál? (3) Melyik évfolyamot vizsgálja? (4) Melyik évben történik a vizsgálat? (5) Az oktatási rendszer mely szintjeiről nyújt információt?
12.4. Válaszoljon az OKM módszereinek, lebonyolításának jellemzői alapján az alábbi kérdésekre!
- Milyen információkat tartalmaz a mérés tartalmi kerete?
- Milyen módszerekkel állítják össze a teszteket?
- Milyen módon választják ki a mintát?
- Hogyan történik az adatfelvétel? Ebben milyen feladata van a tanárnak?
- Hogyan történik az adatok kódolása?
- Milyen módszerek alkalmazása teszi lehetővé a tanulók egyéni eredményeinek nyomon követését? Mi a célja a közös, évfolyamokon átívelő képességskála létrehozásának, milyen lehetőséget biztosít az eredmények értelmezésében?
- Hogyan publikálják a mérés eredményeit?
12.5. Válaszolja meg az OKM eredményeire vonatkozó kérdéseket!
- Hogyan változtak a kompetenciamérések országos eredményei 2003 és 2009 között? Milyen tendencia állapítható meg?
- Milyen tényezők okozzák az iskolák közötti nagy teljesítménykülönbségeket?
- Milyen összefüggések tapasztalhatók az OKM alapján a családi háttér és a teljesítmény között? Mi áll ennek a hátterében?
- Milyen eltérések vannak a tanulók teljesítményében képzési formák szerint?
- Milyen eltérések vannak a felmért területeken a fiúk és a lányok teljesítménye között?
Reflexiófeladatok
12.6. Tájékozódjon az Oktatási Hivatal oldalán a DIFER-ről, az OKKM-ről és az OKM-ről (http://www.oktatas.hu/oldalterkep) a 12.3. feladatban szereplő kérdések alapján! Történt-e valamilyen változás az elmúlt időszakban e három mérés esetében? Ha igen, módosítsa a 12.3. feladatban készített táblázatát!
12.7. Tájékozódjon az Országos kompetenciamérés aktuális országos jelentéséből (https://www.kir.hu/okmfit/) az eredményekről! Válaszolja meg az alábbi kérdéseket!
- Milyen (statisztikailag jelentős) változás tapasztalható a diákok átlagteljesítményében évfolyamonként és a felmért területenként?
- Hogyan változott évfolyamonként és a felmért területenként a tanulók megoszlása a képességszinteken?
- Mi jellemzi az adott évben az egyes képzési formákban tanulók képességmegoszlását?