Skip navigation

10.1. A fejlesztő értékelés jellemzői

A tanítási-tanulási folyamatot segítő, formáló formatív értékelés fogalma Scriven (1976) munkája nyomán jól definiált és régóta ismert. Ugyanakkor ezt a másik két értékelési funkcióhoz (a diagnosztikus és a szummatív értékeléshez) képest ritkábban, az iskolai gyakorlatban a szükségesnél kevésbé tudatosan alkalmazták. A kilencvenes években, a főként angol nyelvterületen elinduló pedagógiai értékelési kutatásokban a formatív értékelés újrafelfedezése figyelhető meg. A fejlesztő, tanulást támogató értékelés szükségességét Black és Wiliam (1998) azzal indokolták, hogy a tanítás-tanulás rendszerszemléletű elemei közül a figyelem nagyon erősen a bemeneti (tantervi) és a kimeneti (vizsgák által történő) szabályozásra irányult és kevéssé arra, hogy mi történik az oktatási folyamaton belül. A tanulói teljesítményeket és azok hátterét vizsgáló, 2000-ben elinduló PISA-vizsgálatok pedig egyértelműen azt mutatták, hogy a tanulási folyamat jellemzői erősen befolyásolják az oktatási rendszerek eredményességét. Így a kutatói után az oktatáspolitikai érdeklődés is a fejlesztő értékelés felé fordult. Az OECD Oktatási és Innovációs Kutató Központja (Centre for Educational Research and Innovation – CERI) 2002-ben kezdte tanulmányozni a fejlesztő értékelés módszereit, eszközeit, iskolai gyakorlatait különböző oktatási rendszerek középiskoláiban. A kutatási eredményeket több nyelven, magyarul 2005-ben „Fejlesztő értékelés – A tanulást fejlesztő osztálytermi módszerek a középfokú oktatásban” címmel publikálták.

A hazai oktatási rendszerben is több tanulmányban jellemezték a fejlesztő értékelést (pl. Brassói, Hunya és Vass, 2005; Bognár, 2006), valamint számos kutatási projektben (pl. Lénárd és Rapos, 2006; Kerber, 2011) dolgoztak ki és alkalmaztak olyan eszközöket, amelyek a tanítási-tanulási folyamatra fókuszáló értékelést támogatják. A tanárképzésben is hangsúlyos elemmé vált a fejlesztő értékelés megismertetése (l. Bárdossy és Dudás, 2009), a cél többek között olyan tanárok képzése, akik elkötelezettek a tanulást támogató értékelés iránt (l. 8/2013. I. 30. EMMI rendelet). A jelenlegi tanfelügyeleti rendszerben az osztálytermi értékelésre vonatkozó szempontjai között is lényeges elemként jelenik meg, hogy mennyire tudatosan alkalmazzák az adott iskolában dolgozó pedagógusok a fejlesztő értékelést (Barcsák és mtsai, 2013, 17. o.). A továbbiakban bemutatjuk a fejlesztő értékelés elemeit és összetevőit.