3.6.2. Nagy József kritériumrendszere
A hazai szakirodalomban ismert Nagy integratív, funkcionális személyiségmodellje, amelyhez a kompetenciaalapú fejlesztés alapelveit is kidolgozta (1996, 2000). Ebbe a rendszerbe illeszkedik követelménytaxonómiája (1993, 2003, 2010/2015), amely az elsajátítandó tudás definiálására készült; a tudás elemzéséből indul ki, nem tesz különbséget az aktivitás területei szerint. Így alkalmas ismeretek, képességek és motívumok fejlesztésének a tervezésére (különösen a tanagyag tervezésére és taneszközök fejlesztésére) és értékelésére egyaránt (az utóbbi szempontból a 9. fejezetben tárgyaljuk részletesen).
Nagy József (2010) a célok kijelölésében kiemeli a személyiségeszmények szerepét. Bemutatja, hogy az eszmény elérésének útját tervezni nehéz; a hagyományos, rendezett ismeretek átadását feltételező modell viszonylag alacsony hatékonyságú, mert alapvető készségek fejlődésében tapasztalunk nagy hiányosságokat a tanulási folyamat különböző pontjain. Ezért azt javasolja, hogy a fejlesztés kiindulópontjaként az elsajátítandó ismeret-, képesség- és motíviumrendszerek egyes jellemzőit válasszuk a tanítás (nála: tanulássegítés) tervezésekor. Ezeket a 3.3. táblázat foglalja össze.
3.3. táblázat. Nagy J. (1993, 2003, 2010, 2015) kritériumrendszere
Az elsajátítandó tudás jellemzője |
Az adott tudáselem vizsgálata |
A kritérium szintjei |
Tartósság (1993, 2003, 2010, 2015) |
Milyen hosszan lesz szükség rá? |
Fölvett Rögzített Állandósult |
Elsajátítás (1993) |
Milyen színvonalú a megtanult tudás a tervezetthez képest? |
Továbbhaladási Továbbtanulási Megtanítási |
Kiépülés (rendszerképződés) (2003, 2010, 2015) |
Milyen elemekből áll? Ezek közül melyeket sajátította már el a tanuló? |
|
Bonyolultság (2010, 2015) |
Hogyan szerveződnek az építőelemei? Milyen a felépítése? |
Elemi Egyszerű Összetett Komplex |
Minőség: Használhatóság (2003, 2010, 2015) Gyakorlottság (2010, 2015) |
Milyen sebesség mellett milyen pontosságú, hatásosságú a tudás működése? |
Antropológiai optimum |
Szabályozás (2003, 2010, 2015) |
Milyen pszichológiai szabályozási szint, milyen tudatosság szükséges a működéséhez? |
Neurális Tapasztalati Értelmező Önértelmező |
Alkalmazás (1993) |
|
|
A tantervkészítés szempontjából Nagy (2010) a memóriakutatás eredményeire támaszkodva a tartósság kérdését emeli ki. Vannak olyan elemei a tudásunknak, amelyekre egész életében szüksége van mindenkinek (az állandósult tudás nyilvánvaló példái: betűk ismerete, szövegértés, számlálás, számolási alapműveletek, gondolkodási készségek és képességek, tanulási motívumok). Ezeknek a tanterv középpontjába kell kerülniük, teljes kiépülésüket, optimális használhatóságukat, kontrolljukat a tanterv fejlesztő programjának támogatnia kell, bonyolultságukat figyelembe kell vennie. A szerző szerint a mindenkire érvényes alaptantervnek e kulcskompetenciák fejlesztésére kellene kitérnie – ennek a gondolkodási képességek esetében megbízható kutatási alapozása is van már, és a többi kognitív, illetve a személyes és szociális kompetenciák területén is gyarapszik a szükséges tudásbázis. Így tartja biztosíthatónak azt, hogy ne a véletlenen múljon, mit tanul meg a diák az iskolában, és mit nem (116. o.).
Nagy (2010) javaslata szerint a részletes oktatási programok tartalmazhatják azokat a rögzített (készenléti) tudáselemeket, amelyek az állandó tudás kialakításához szükségesek, de csak kevesek számára szükséges az állandó ismeretük. Lehet állandósult tudás a klasszikus zene főbb stílusainak ismerete; ehhez az adott stílusokhoz tartozó művek tanulmányozása vezet el – ám nem minden ilyen mű részletes ismeretére van szükségünk később, hogy egy újonnan hallott darabot elhelyezhessünk a különböző stílusok között. A fölvett tudás (alkalmi tudáselemek) a személyes tanítási-tanulási folyamatban jelenik meg. Például gyakori, hogy a tanári magyarázatok példákkal, analógiákkal élnek. Ezek megmaradhatnak a diák tudásában, de elsődleges szerepük az állandósult tudás elemei elsajátításának a segítése.
Az elsajátítási kritériumok egy korábbi, egyszerűbb megragadása a tanterv különböző létezési módjainak (1. fejezet). Ez a teljesség kedvéért szerepel a táblázatban; jobban megragadja tervezési szempontból a tanulássegítés lehetőségeit, ha ehelyett a kiépülés tágabb szempontját érvényesítjük. A tantervi célrendszer, különösen a tanulási eredmények tervezésekor a tartósság, kiépülés, bonyolultság, absztrakció, szabályozás és minőség kérdéseit megfontolva nagyobb az esélyünk a megalapozott, koherens rendszer létrehozására. A terv megvalósulásának sikeressége, vagyis a tanulók kialakult tudása a felsorolt kritériumok, illetve az alkalmazás szempontjait alkalmazásával jól vizsgálható, értékelhető; ezt a 9.4. pontban tárgyaljuk.
Szövegfeldolgozási feladat
3.6. Olvassa el figyelmesen Nagy József kifejtését a tartóssági és elsajátítási kritériumokról (1993, 25-30. o.)! Vizsgálja meg a saját szakjainak megfelelő NAT 2012 fejlesztési feladatokat és közműveltségi tartalmakat!
- Hasonlítsa össze a tartósság szerinti kritériumokat a szöveg alapján!
- Válasszon ki példákat a tantervből állandósult és rögzült tudásra! Indokolja, melyiket miért az adott csoportba sorolta!
- Hasonlítsa össze az elsajátítási kritériumokat a szöveg alapján! Fogalmazza meg, mi a jelentősége a megtanítási kritériumok megkülönböztetésének!
3.7. Olvassa el figyelmesen Nagy József kifejtését az alkalmazási kritériumokról! (1993, 30-49. o.) Fogalmazza meg, meglátása szerint a tervezés milyen szintjén szükséges ezek figyelembe vétele!
3.8. Olvassa el Nagy József kifejtését személyiség komponensfajtáinak fejlődési szintjeiről (tartósság, bonyolultság, absztrakció, rendszerképződés, gyakorlottság szempontjai, 2010, 115-121. o.; vagy 2015, 81-86. o.). Keressen a saját szakjainak megfelelő példákat a fejlődési szintnek figyelembe vételére a NAT-ban, illetve a kerettantervben!
Alkalmazási feladatok
3.9. Vizsgálja meg az érvényben lévő NAT általános részeit! Azonosítsa, a szöveg mely pontján találhatók általános értékek és célok! A szövegben emelje ki az értékeket és vizsgálja meg, ezekhez milyen megfogalmazott célok kapcsolódnak ebben a részben! Vizsgálja meg, milyen társadalmi, gazdasági, művelődési szükségletekre válaszolnak ezek a tantervi célok!
3.10. Vizsgálja meg az érvényben lévő NAT a szakjához kapcsolódó műveltségi területét! Azonosítsa, milyen célok jelennek meg ebben a szövegrészben! Vizsgálja meg, ezek a területi célok hogyan illeszkednek az általános célokhoz!
3.11. Vizsgálja meg a NAT szakja szerinti műveltségi területének fejlesztés feladatait! Azonosítsa, hogyan bontják le ezek a kijelölt általános tantervi célokat!
3.12. Olvassa el figyelmesen egy ön által ismert iskola pedagógiai programját! Emelje ki azokat a szövegrészeket, amelyek az intézmény értékeit, céljait, alapelveit adják meg! Hogyan kapcsolódnak az intézményi célok a NAT-ban megadottakhoz? Mennyiben tér ki a pedagógiai program a helyi társadalom szükségleteire? Hogyan kapcsolódnak ezekhez a megjelölt célok?
3.13. Vizsgálja meg a NAT kereszttantervi követelményeit! Dolgozzon ki ezekhez kapcsolódó tantárgyi tanulási eredményeket a saját szakjaihoz!
3.14. Vizsgálja meg a szakja szerinti tetszőleges iskolafokozat, -típus kerettanterv követelményeit! Azonosítsa, milyen célokhoz kötődnek! Vizsgálja meg, inkább tantervi, általános, vagy inkább értékelési, tanulási eredmény típusú követelmények ezek!
3.15. Vizsgálja meg egy kerettanterv tetszőleges tárgyának, évfolyamának követelményeit! A kapcsolódó kerettantervi témakörben megadott célok, feladatok és tartalmak ismeretében határozzon meg tanulási eredmény típusú követelményeket! Egy témakörhöz kapcsolódóan fogalmazzon meg a tanórákon elérhető tanulási eredményeket!
3.16. Vizsgáljon meg egy tetszőleges, szakjához illeszkedő tankönyvet!
- Azonosítsa, a megfelelő NAT-beli és kerettantervi célok hogyan jelennek meg a tankönyvben!
- A tankönyv egy fejezetéhez dolgozzon ki tanulási eredményeket!
3.17. Vizsgáljon meg tetszőleges, szabadon hozzáférhető tanmeneteket, tanmenetjavaslatokat! Azonosítsa, ezek közölnek-e célokat és követelményeket, illetve a követelmények milyen jellegűek! Mennyiben illeszkednek a célok és a követelmények a NAT-hoz? Ha van információja a tanmenet alapjául szolgáló kerettantervről, vesse össze a tanmenet és a kerettanterv céljait és követelményeit!