Skip navigation

9.3.1. Vizsgatípusok

A vizsga előre meghirdetett követelmények és előzetesen tisztázott módszerek szerint lebonyolított mérési-értékelési eljárásként definiálható (Báthory, 2000), amely a szummatív értékelést szolgálja. A vizsgán a rögzített tudás mérése és értékelése a cél (Nagy, 1993).

A vizsga belső és külső minősítő értékelési eljárás, és eszerint két típusát különböztetjük meg. (1) A belső vizsgát az adott intézményben helyi követelmények alapján, iskolai szinten összeállított írásbeli feladatokkal és értékelési eljárásokkal végzik. A feladatsorokat helyben, az iskola tanárai állítják össze, a szóbeli vizsgán pedig azok értékelnek, akik a tanulókat tanították is. Ide tartoznak például az iskolai szintfelmérők, a középszintű érettségi értékelése és lebonyolítása. (2) A külső vizsgákat központi, egységes követelmények alapján központilag összeállított írásbeli feladatokkal és értékelési eljárásokkal végzik. A szóbeli tételsort is központilag állítják össze, és külső vizsgabizottság értékel (Báthory, 2000, 274–275. o.). Külső vizsgák a nyelvvizsgák, a középiskolai írásbeli felvételi, az emelt szintű érettségik. A belső és külső vizsgák elkülönítése inkább egy spektrum két szélét jelöli, a gyakorlatban sokszor fordul elő, hogy ezeket kombinálják, így külsőleg kontrollált belső vizsgát szerveznek. 

Szövegfeldolgozási feladatok

9.8. Olvassa el figyelmesen Balázsi és Horváth (2011, 334–341. o.) könyvfejezetéből a kétszintű érettségi jellemzőit, majd végezze el a következő tevékenységeket:

  • Mutassa be a kétszintű érettségi vizsgarendszer funkcióit a tanulói teljesítmények értékelésében!
  • Jellemezze a jelenlegi kétszintű érettségi vizsga koncepcióját, szerepét a felsőoktatási felvételi rendszerében!
  • Melyik vizsgatípusba (belső és/vagy külső) tartozik a jellemzői alapján a közép-, és melyikbe az emelt szintű érettségi? Válaszát indokolja!

9.9. Olvassa el figyelmesen Mátrai (2001, 71–83. o.) kifejtését a felvételi vizsgáról, majd oldja meg a következő feladatokat!

  • Jellemezze a felsőoktatási felvételi szelekció elveit és eszközeit a nemzetközi gyakorlatban!
  • Milyen kritériumok szerint lehet értékelni a felvételi szelekció működését?

9.10. Tájékozódjon az Oktatási Hivatal oldalán a középiskolai felvételi jogszabályi hátteréről, lebonyolításáról és feladatairól, majd válaszoljon az alábbi kérdésekre!

  • Milyen módszerekkel és eszközökkel történik a felvételi eljárás?
  • Melyik vizsgatípusba sorolható az írásbeli és a szóbeli vizsga? Válaszát indokolja!