Skip navigation

6.4. A tanterv kongruenciája

Az előző két szempont a tanterv belső összefüggéseit vizsgálta, ám a külső összefüggések is ugyanilyen fontosak. A tantervvel szemben alapvető elvárás, hogy megvalósítható legyen: a manifeszt és az elsajátított tanterv közel lehessen egymáshoz. Ezt négy kérdéskör mentén értelmezzük Szebenyi (2004) alapján.

A megvalósíthatóság szempontjából alapvető, hogy a tantervfejlesztők által feltételezett körülmények, feltételek a gyakorlatban is rendelkezésre álljanak, a tanterv alapján működőképes, hatékony tanítási-tanulási folyamatok jöhessenek létre. Így kérdés, hogy rendelkezünk-e a tanterv implementációja során a megfelelő feltételekkel: infrastruktúrával, eszközökkel, (tantestületi és egyéni szinten) pedagógiai szakértelemmel. A megcélzott populáció, az iskola kliensei számára érvényes, elfogadható célokat és programot ad-e a tanterv? Tükrözi-e a tanterv az iskola klienseinek igényeit? Rendelkezésre állnak-e azok a pénzügyi források, amelyeket az adott tanterv alapján történő tanítás-tanulás megkíván?

A taníthatóság és tanulhatóság megkerülhetetlen kérdés: szakmódszertani és pszichológiai megfontolások alapján realisztikusak-e a célok, megfelelők-e a tartalmak, a tananyagstruktúra? Ide kapcsolódik a tanulási eredmények 3. fejezetben tárgyalt témája is.

A tanterv gazdaságossága a ráfordítások és az eredmények egymáshoz viszonyított arányosságának kérdése. A ráfordítások nem csak anyagiak, hanem időt, energiát is jelentenek, a pedagógus és a diák részéről egyaránt – de nem elhanyagolhatóan a szülők és a társadalom részéről is. Az eredmények elsősorban a diákok szellemi, fizikai gyarapodásában, a pedagógiai kultúra fejlődésében, a társadalom változásaiban ragadhatók meg.

Végül a megvalósíthatóság függ attól az értékelési rendszertől is, amellyel a fejlesztők/használók az adott tanterv működését követik, azonosítják a beavatkozási pontokat, hogy a hibáit azonosítsák, javítsák, illetve a hatásosságát, hatékonyságát növeljék (vö. pl. Ballér, 2003; Fazekas és mtsai., 2010; Vass, 2005). Fontos rögzíteni, hogy mikor, ki, hogyan és milyen következményekkel értékeli a tantervet.

Alkalmazás feladat

6.9. Keressen a sajtóban a központi tantervekre vonatkozó reflexiókat, vitákat!

  • Azonosítsa, hogy ezek a megvalósíthatóság szempontjából milyen kérdéseket vetnek föl!