Skip navigation

10.2.1. Fejlesztőfeladatok az osztálytermi gyakorlatban

A továbbiakban a tanítási-tanulási folyamatban alkalmazható feladatok szerepével és alkalmazásának módjaival foglalkozunk. A feladatok minden tanár lényeges eszközei közé tartoznak, hiszen ezek alapvető célja, hogy céltudatosan megtervezett tanulói tevékenységeket váltsanak ki a tanítási-tanulási folyamatban. Alapvető tanári feladat a tanulási folyamat céljainak megfelelő feladatok készítése, meglévő feladatok megítélése, valamint a tanulási célokhoz illeszkedő adaptálása (Einhorn, 2012). A tanítási-tanulási folyamatban alkalmazható fejlesztőfeladatok alapvető célja, hogy a tanulási folyamatot segítse, így a feladatok általában egymásra épülnek, sorrendjük kötött: az egyszerűbbtől haladnak a bonyolultabbig, az előzetes tudás megszerzésétől sok apró résztevékenység elvégzését követően építik fel a tanulást az elsajátítandó tudásig. E feladatok alkalmazásakor a diákok aktív résztvevői a tanulási és értékelési folyamatnak (Einhorn, 2008). 

Reflexiófeladatok

10.6. Mit gondol, milyen különbségek vannak a fejlesztőfeladatok fenti jellemzése alapján a 9. fejezetben tárgyalt mérőfeladatokhoz képest az értékelés célját, a feladatsor felépítését, az értékelés módját tekintve!

10.7. Olvassa el Einhorn (2008) tanulmányát a fejlesztő- és a mérőfeladatok jellemzőiről! Vesse össze a 10.6. feladatban adott saját válaszait az olvasott információkkal! Hol talál hasonlóságokat és különbségeket? Mire hívta fel a figyelmét az olvasmány?

10.8. Milyen módon alkalmazta a tanár a 10.3. feladatban szereplő kisfilmben a fejlesztő feladatokat a tanítási-tanulási folyamatban?

Alkalmazási feladatok

10.9. Olvassa el a Sulinova kompetenciaalapú programcsomagjai közül a szövegértés-szövegalkotási kompetenciaterület fejlesztésére irányuló programcsomagok jellemzőit (http://www.sulinet.hu/tanar/kompetenciateruletek/1_szovegertes/)! Válasszon ki a „Modulleírások, tanári-tanulói eszközi elemek” menüpontból egy évfolyamot és egy programcsomag-típust! (Az A-típus a magyar nyelv és irodalomhoz, a B-típus pedig más tantárgyakhoz kapcsolódik). Töltsön le egy „Tanulói munkafüzetet”, válasszon ki egy szöveget és a hozzá kapcsolódó feladatokat! Olvassa el figyelmesen a szöveget és a feladatokat! Vizsgálja meg az adott taneszközhöz tartozó „Tanári modulleírást”! Jellemezze a feladatokat a következő szempontok szerint:

  • Mi a feladatsor célja?
  • Milyen típusú feladatokat tartalmaz a feladatsor?
  • Hogyan épül fel a feladatsor?
  • Milyen munkaformában oldhatják meg a diákok a feladatokat?
  • Használhatnak-e a tanulók segédeszközöket a feladatok megoldásához? Ha igen, mit?
  • Hány jó megoldás, válaszlehetőség tartozik a feladatokhoz?
  • Ki(k) végzi(k) a válaszok kiértékelését? Mi alapján?
  • Mi a feladatokhoz kapcsolódó értékelés célja?

 

10.10. Hasonlítsa össze válaszait a 8.26. feladatban adott válaszaival! Hol talál különbséget a fejlesztő- és a mérőfeladatsor között? Vitassa meg társaival, hogy miért nem alkalmazhatók a fejlesztőfeladatok a mérésben, valamint hogy mitől lehetnek korlátozottan alkalmasak a mérőfeladatok a tanórai fejlesztésben! Alakítsák át a vizsgált mérőfeladatokat úgy, hogy a fejlesztésben is alkalmazhatók legyenek!