11.4. Összegzés
Az intézmények értékelését a belső és a külső értékelés módszereivel és eszközeivel két cél érdekében végezhetjük. Az intézményértékelés vonatkozhat az iskolában zajló pedagógiai folyamatokra, valamint a kimenetre, a tanulók teszttel mérhető tudására. Ezek mentén különíthető el a szabályozáson és a tanulói teljesítménymérésen alapuló elszámoltathatóság.
Az iskolák eredményességét többféle mutatóval jellemezhetjük. Ezek közül leginkább a pedagógiai hozzáadott érték alkalmas arra, hogy egy adott intézményen belül, egy előre meghatározott, nagyobb tudásterületen vizsgáljuk a pedagógiai munka eredményességét.
Az országos mérések helyi szintű eredményeinek vizsgálata annak szükségességére hívhatja fel a figyelmet, hogy az intézmény a tanítás-tanulás folyamatában vizsgálja meg a tanulók teljesítményét, és a vizsgálat során a teljesítményt befolyásoló tényezőket is vegye figyelembe. Az évente lebonyolított Országos kompetenciamérés visszajelzései lehetővé teszik, hogy az iskola folyamatosan nyomon kövesse a tanulók teljesítményét.