Skip navigation

1.1.1. Az oktatási rendszer fogalma

A tantervi kérdések tárgyalásához először tisztáznunk kell, hogy a tantervek milyen kontextusokban működnek és milyen szerepet töltenek be. A tantervek a társadalmak oktatási rendszereiben a tartalmi irányító eszközök. Először tehát az oktatási rendszer, a tanítási-tanulási folyamat és a tartalmi irányítás fogalmait kell megvizsgálnunk.

Iskolák évezredek óta léteznek, de a jellegük sokat változott az eltelt idők folyamán. A 19. század utolsó harmadában álltak össze az iskolák olyan nemzeti, országos rendszerekké, amelyekre igazak a Halász (2001, 15. o.) meghatározta jellemzők:

  • A népesség egésze belép a rendszerbe, és ott valamennyi időt eltölt. – Hazánkban jelenleg az általános- és középfokú oktatásban legalább 10 évet töltenek a diákok az érvényes rendelkezések szerint.
  • A rendszer működését az állam minden szereplőre érvényes eszközökkel szabályozza. – A közoktatást szabályozó törvények föllelhetők minden országban, illetve ezekhez kapcsolódik alacsonyabb szintű rendeletek, előírások sora. Hagyományosan ezek a közoktatási törvények adják meg a tartalmi szabályzó kereteit is.  Magyarországon a tankönyv írása időpontjában a 2011. évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről érvényes (a továbbiakban: köznevelési törvény, 2011). Ebben megjelenik az elvárás, hogy az óvodai nevelésben, a közoktatásban, illetve a kollégiumi nevelésben központi tantervek előírásai érvényesüljenek.
  • Az oktatás döntően közpénzekből finanszírozott. – Az államok gyakran alkotmányosan garantált jónak tekintik a művelődéshez való jogot. Az ebből fakadó feladat, az iskolázás ellátása terén nem feltétlenül gyakorolnak azonban monopóliumot, gyakran átengedik ennek lehetőségét más szereplők (egyházak, alapítványok, üzleti vállalkozások) számára is. Ekkor nemcsak a jogszabályi környezetet teremtik meg, hanem anyagi forrásokat is biztosítanak a feladat teljesítéséhez.
  • Az oktatási rendszer fölött az adott politikai hatalom ellenőrzést gyakorol. – Hazánkban az oktatásért felelős minisztérium háttérintézménye, az Oktatási Hivatal gyakorolja a felügyeletet. Ennek szervezetében működik a központi tantervek kidolgozását végző-koordináló Oktatáskutató- és Fejlesztő Intézet. Az adminisztratív elszámoltathatóság (l. Kozma, 2004) körébe tartozó Országos kompetenciamérés is az OH égisze alatt folyik (l. 12. fejezet).