Skip navigation

2.1.3. Pedagógiai programok és helyi tantervek

A harmadik szint a kétpólusú tantervi irányításban a helyi pólus, az egyes intézmények tervezése. A közoktatási törvény korábban rendelkezett a pedagógiai program felépítéséről (pl. 1993. évi LXXIX. törvény és 2003. évi törvény); a jelen tankönyv írásakor érvényes, 2011-es köznevelési törvény szűkszavú ebben a kérdésben. A pedagógiai programok egyrészt általában megnevezik az egyes intézményekre, szellemiségükre jellemző értékeket, célokat, alapelveket (differenciálás, egészségfejlesztés, környezeti nevelés), másrészt megadja az intézmény helyi tantervét, a felhasznált taneszközöket, esetleg az értékelési rendszert is (mindezt a korábbi szabályozás előírta). Megjelenik benne az extra curriculum tervezése is. Gyakori, hogy helyzetfelméréssel indul a dokumentum (a tanított populáció és a környezet jellemzése, az iskola hagyományai).  Így a pedagógiai program funkciója a helyi tervezés.

A pedagógiai program részeként a helyi tanterv részletes tananyagot közöl, kijelöli a követelményeket az egyes évfolyamok végén. Pontosan meghatározza az óratervet is, azaz hogy az adott intézményben milyen tantárgyakat tanítanak és milyen óraszámban. Ez a döntés központilag korlátozott: az intézményi óratervek a NAT (és a kerettantervek) időarány-javaslataira épülnek. Az intézményes nevelésre fordítandó időkeretet a közoktatási törvények határozzák meg.

Szövegfeldolgozási feladat

2.3. Vizsgálja meg a hatályos köznevelési törvény szövegét (2011,  (http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100190.TV)!

  • Gyűjtse össze, hogyan rendelkezik a törvény a tartalmi szabályzás egyes elemeiről és szintjeiről!
  • Fordítson különös figyelmet a tantervekre vonatkozó szabályokra!
    • Körvonalazza a törvény alapján a NAT és a kerettantervek funkcióit!
    • Értelmezze a fenntartói tanterv fogalmát az egyházi iskolákra vonatkozó szabályozás alapján!
    • Jelölje ki, milyen folyamat vezet egy intézményi pedagógiai program érvénybe lépéséhez!
    • Azonosítsa azokat a szabályokat, amelyeket akkor kell követnie egy iskolának, ha egyedi helyi tanterv alapján kíván oktató-nevelő munkát végezni!

2.4. Vizsgálja meg a legfrissebb Nemzeti alaptantervet http://www.ofi.hu/nemzeti-alaptanterv! Olvassa el figyelmesen az első (általános) részt és egy, a szakjának megfelelő műveltségi területet! Válaszoljon az alábbi kérdésekre!

  • Milyen szerkezeti elemei vannak a dokumentumnak?
  • Milyen központi döntéseket testesít meg? 

Reflexiófeladat

2.5. Vizsgálja meg a legfrissebb Nemzeti alaptantervet http://www.ofi.hu/nemzeti-alaptanterv! Olvassa el figyelmesen az első (általános) részt és egy, a szakjának megfelelő műveltségi területet!

  • Fogalmazza meg az olvasottak alapján, milyen mozgásteret ad a programfejlesztőknek (a kerettantervek íróinak) és a tankönyvíróknak!

Alkalmazási feladatok

2.6. Olvassa el figyelmesen az érvényes NAT kereszttantervi követelményeit: általános fejlesztési feladatok, kulcskompetenciák! (http://www.ofi.hu/nemzeti-alaptanterv I. és II.1. rész)

  • Figyelje meg, milyen párhuzamokat talál a két kereszttantervi elem között! Állítson fel és vizsgáljon meg feltételezéseket a párhuzamok indoklására!
  • Vegye sorra az egyes kulcskompetenciákat, és vizsgálja meg, hogy mit jelent az alacsony és a magas fejlettségük az egyén számára a magánélet, a munka világa és a társadalmi részvétel szempontjából !
  • Gondolja át a kulcskompetenciák áttekintése közben, hogy vannak-e olyan terültek, amelyeket hiányol a listából! Órai megbeszélés során vitassa meg a társaival, valóban hiányoznak-e! 

2.7. Olvassa el figyelmesen az érvényes NAT kereszttantervi követelményeit és egy, a szakjának megfelelő műveltségi területet! (http://www.ofi.hu/nemzeti-alaptanterv I. és II. rész)

  • Vegye sorra az egyes kulcskompetenciákat és általános fejlesztési feladatokat, és keresse meg, hol vannak a kapcsolódási pontjaik a műveltségi területhez, illetve a tantárgyához!

2.8. Vizsgáljon meg egy, a jelenlegi szabályozásnak megfelelő minisztériumi vagy egyházi kerettantervet (pl. http://kerettanterv.ofi.hu)! Válasszon ki egy, a saját szakjának megfelelő területet és annak egy iskolafokozatra (típusra) vonatkozó egységet! Olvassa el a szöveget figyelmesen!

  • Vizsgálja meg, mennyiben esik egybe a kerettanterv a NAT megfelelő műveltségi területi és tantárgyi részeiben megjelenő elvárásokkal! Azonosítsa, hogyan bontja ki a kerettanterv a NAT műveltségképét az adott részben!
  • Gyűjtse össze, milyen központi döntések jelennek meg benne, és milyen mozgástere van a tankönyvírónak és a pedagógusnak, aki ez alapján dolgozik!

2.9. Keresse meg az interneten két különböző iskola pedagógiai programját!

  • Vázolja fel a dokumentumok tartalmi struktúráját! Milyen hasonlóságokat és különbségeket talál bennük?
  • Azonosítsa azokat az értékeket és alapelveket, amelyeket a dokumentumok kijelölnek!
  • Indokolja meg a szöveg alapján, milyen szerepet szánhattak a dokumentumnak a készítői!

Reflexió feladat

2.10. A köznevelési törvény alapján értelmezze a központi és helyi döntések terét és lehetőségeit!

  • Órai megbeszélésben vitassa meg a társaival, mit értékelhetnek pozitívan, illetve negatívan az iskolák, a pedagógusok és a szülők az érvényes szabályzásban!