6.2. A tanterv koherenciája
Az első, amit egy tanterven megvizsgálunk, a nevelésfilozófiája. A céljaikat, értékeiket a tantervi dokumentumok a szöveg elején közlik. Ennek alapján azonosíthatjuk, milyen emberkép, társadalomkép, tudás- és tanulásfogalom vezette a készítőit. Fontos azonban megvizsgálni, hogy az általános célok részcélokra bontása során ezek végig érvényesülnek-e (pl. Felkai, 1997) – vagyis egységes globális koncepció fogja-e össze a dokumentumot.
Amennyiben nem alaptantervet vizsgálunk, felvetődik a kérdés, hogy az adott tanterv filozófiája, céljai illeszkednek-e a fölérendelt dokumentumnak. Az erre vonatkozó feladatokat a 3. fejezetben már megadtuk.
Ellenőrizendő, hogy a tanterv műveltségi területei, tantárgyai jól illeszkednek-e egymáshoz. A tantervek kidolgozását tipikusan az egyes műveltségi területek, tantárgyak szerint külön munkacsoportok végzik, ezért meg kell vizsgálni, hogy a megfelelő előfeltétel-tudás rendszer jól épül-e fel, van-e redundancia (ami a társadalomismereti tantervben lehetséges, az általánosan művelőben nem kívánatos).
A tanár pedagógiai tartalmi tudásának része, hogy a tanítandó célokat és tartalmakat a teljes kurrikulumon belül el tudja helyezi. A koherencia vizsgálata ebben is segít.
Alkalmazás feladat
6.3. Válasszon ki egy kulcskompetenciát!
- Vizsgálja meg a NAT 3 műveltségi területén, tantárgyában, hogy milyen részcélokban, feladatokban jelenik meg!
- Tekintse át, NAT 2012 közművelődési tartalmai hogyan kapcsolódnak e kompetenciához a kiválasztott tantárgyakban!