Skip navigation

2.1. A tantervi rendszer hazánkban: a kurrikulum országos és intézményi szintjei

Hazánkban kétpólusú tantervi irányítás működik a rendszerváltás óta (korábban a centralizált irányítás volt jellemző). Ez azt jelenti, hogy a tervezés kérdéseiben (célok, tartalmak kiválasztása, tananyag elrendezése) központi és helyi döntések egyaránt érvényesülnek. A központi és a helyi döntések aránya, tere azonban oktatáspolitikától függően változó. A magyar tantervi szabályozás a rendszerváltás után háromszintűvé vált (Vágó és Vass, 2006). A 2.1. táblázat mutatja a tanterveket és egyéb tartalmi szabályzó eszközöket ezeken a pólusokon és szinteken.

 

2.1. táblázat. A magyarországi tantervek rendszere a rendszerváltás után

Központi pólus

Helyi pólus

1.szint

2. szint

3. szint

NAT 1995

Kerettanterv 2000

Helyi tantervek,
pedagógiai programok

1997-től

NAT 2003

Kerettantervek 2004

(központi kidolgozású és alternatív változatok)

Felülvizsgálat

NAT 2007

Kerettantervek 2008

(központi kidolgozású és alternatív változatok)

Felülvizsgálat

NAT 2012

Kerettantervek

(1-2 változat iskolafokozatonként és tantárgyanként)

Felülvizsgálat

 

A központi és helyi tanterveket mindig felmenő rendszerben vezetik be (az első évben csak meghatározott évfolyamokon kezdik el azok alapján a tanítást, a többin az előző tantervet viszik tovább). Ezért előfordulhat, hogy adott iskola különböző évfolyamain különböző tantervek alapján folyik az oktatás.