7.3.1. A pedagógiai mérés
A pedagógiai értékelés folyamatában gyűjtött pedagógiai információk meghatározásában a mérésnek kiemelt szerepe van. A mérés során pontosságra törekszünk. A cél az, hogy megalapozott döntéseket hozzunk. Ehhez először a mérési célokat kell pontosan meghatározni, majd a mérés során vizsgált tulajdonságot egy mérőeszközön rögzített skálához illeszteni, hogy azt számszerűsíteni tudjuk (Csapó, 2005). A pedagógiai méréskor a tanuló megfigyelhető viselkedését, kézzelfogható produktumát tudjuk számszerűsíteni (Báthory, 2000). A mérési folyamat végén egy pontszámot kapunk, pl.: „A tanuló 1425 pontot ért el az Országos kompetenciamérés szövegértés tesztjén.” A továbbiakban a következő kérdéseket vizsgáljuk: Milyen következtetéseket lehet levonni az eredményekből? Hogyan lehet ezeket az értékeket értelmezni? Ezekkel a kérdésekkel foglalkozunk az értékelési folyamatban. A mérés számszerűsített eredménye alapul szolgál a döntéshozatalhoz. Ehhez szükség van megfelelő viszonyításra. Ez lehet a tanuló saját, korábbi teljesítménye, vagy egy előre meghatározott követelményszint vagy egy referenciacsoport.