Skip navigation

10.3. Ön- és társértékelés eszközei

A fejlesztő értékelés lényeges eleme az ön- és társértékelés alkalmazása és annak elsajátíttatása a diákokkal, hogy hogyan végezhetik el. Tehát a fejlesztő értékelés tervszerű, tudatos alkalmazásának célja, hogy a diákok reális értékelési képességeit is fejlessze. Az önértékelés elvégzéséhez ugyanakkor lényeges, hogy előre meghatározott és megértett szempontok szerint történjen. Ez azért fontos, mert az egyén hajlamos arra, hogy a saját teljesítményét ne reálisan értékelje, inkább alul- vagy felülértékeli azt, illetve hogy az értékelési folyamatban lényeges, a saját fejlődését szolgáló elemeket kizárjon.

Az ön- és társértékelés eszközei közé tartozhat a tanulási napló, a portfólió, a reflektív munkanapló, amelyben a tanulók feljegyezhetik, mi az, amit tanultak, mi az, ami nehézséget jelentett vagy éppen további kérdéseket vetett föl. Az ön- és társértékelés elvégzéséhez pontos értékelési szempontrendszert kell a tanulók számára megadni, hogy ezek alapján tudjanak a saját tanulási folyamatukra reflektálni és egymásnak visszajelzéseket adni. 

Reflexiófeladat

10.14. Vizsgálja meg a MAGTÁR projektben (Lénárd és Rapos, 2006) létrehozott eszközöket a tanulói ön- és társértékeléshez (http://mag.ofi.hu/magtar-otletek/magtar-otletek)! Milyen szempontok figyelembevételével definiálták az értékelési kritériumokat, skálákat? 

Alkalmazási feladat

10.15. Válasszon ki a saját szaktárgyához kapcsolódó kisebb tananyagrészt! Tervezzen meg fejlesztő értékelési alkalmakat és hozzájuk kapcsolódó értékelési eszközöket! Válaszolja meg az alábbi kérdéseket!

  • Melyik fejlesztő értékelésre alkalmas eszközöket tervez használni? Miért?
  • Milyen módszerekkel és eszközökkel lehet bevonni a diákokat az értékelésbe?
  • Kik, milyen módon adhatnak visszajelzést a teljesítményekről?

 

10.16. Mutassa be társainak a kiválasztott tananyagrészt, a fejlesztő értékeléshez tervezett eszközöket! Vitassák meg, mennyiben alkalmasak a létrehozott eszközök a tanulást támogató, fejlesztő értékelés elvégzéséhez! A visszajelzések alapján fejlessze tovább az alkalmazni kívánt módszereket és eszközöket!