Skip navigation

Bevezetés

A Tantervelmélet és pedagógiai értékelés taneszköz célja a tantervi és értékelési kérdések feldolgozása, rendszerezése, illetve a nevelőmunkára, a tanítandó diszciplináris tartalmakra vonatkoztatása, a napi tapasztalatokkal való összekötése, az elmélet alkalmazása különféle gyakorlati helyzetek értelmezésére. A tananyag a Szegedi Tudományegyetem osztatlan tanári képzésben szereplő Tantervfejlesztés, pedagógiai értékelés és kutatás modul három kurzusához, A tantervelmélet és pedagógiai értékelés alapjai kötelező előadáshoz, valamint a Tantervfejlesztés és a Pedagógiai értékelés kötelezően választható gyakorlatokhoz kapcsolódik. A 12 fejezet megfeleltethető az előadás témaköreinek. A gyakorlatokon elsősorban a tanári tervezésen, illetve a pedagógiai mérőeszközök készítésén és alkalmazásán van a hangsúly.

A taneszköz rövid tananyagösszegzéseket és feladatokat tartalmaz. A tananyagösszegzések célja, hogy az alapvető összefüggésekre irányítsák a hallgatók figyelmét. A feladatok a tanárjelöltek előzetes tudására, a szakirodalom feldolgozására, az elsajátított tudás alkalmazására és ellenőrzésére vonatkoznak. A feladatok tehát a megértésre és alkalmazásra irányulnak, ezért a megoldásuk vizsgálatához a közös megbeszélést elengedhetetlennek tartjuk. A taneszköz négyféle, különböző célú feladatot tartalmaz:

  • A szövegfeldolgozási feladatok elsősorban az előadáshoz kapcsolódó kötelező szakirodalom feldolgozásához kínálnak segítséget azáltal, hogy kiemelik a lényeges információkat és összefüggéseket.
  • A reflexiófeladatok a tanulóként és tanárszakos hallgatóként szerzett tapasztalatok, valamint további ajánlott irodalmak feldolgozásához kínálnak szempontokat a tudás elmélyítése érdekében. A reflexiók megvitatására a gyakorlatok biztosíthatnak alkalmat.
  • Az alkalmazási feladatok kizárólag a gyakorlatokhoz kapcsolódnak, amelyeket a hallgatók egyénileg, illetve csoportosan, otthoni felkészülésként vagy órai munkában készíthetnek el ön-, társ- és oktatói értékeléssel.
  • A fejezeteket az elsajátított tudás ellenőrzésére vonatkozó tesztfeladatok zárják.