1.1.5. A tantervi fogalmak fejlődése
A tanterv és kurrikulum sokféle formáját ismerjük. Először a hazánkban gyakrabban használtakat mutatjuk be, majd egy még kevéssé ismert szabályzó dokumentumot.
1. A kurrikulum fajtái
A különböző tantervi dokumentumokat különböző szempontokból csoportosíthatjuk. A kapcsolódó fogalmak szinte mindegyike megjelenik a hazai szakirodalomban.
Szövegfeldolgozási feladatok
1.6. Olvassa el Perjés és Vass (2008) tanulmányát!
- Határozza meg a szöveg alapján a következő tantervi fogalmak jelentését! Egy-egy mondatos definíciók megfogalmazására törekedjen!
- Szillabus
- Előíró tanterv
- Curriculum
- Rejtett tanterv
- Deklarált tanterv
- Transzformált tanterv
- Elsajátított tanterv
- Tartalomalapú curriculum
- Kompetenciaalapú curriculum
- Alaptanterv
- Kerettanterv
- Helyi tanterv
- Kereszttanterv
- Extra curriculum
- Keressen példákat az eddigi tapasztalatai és tanulmányai alapján az egyes fogalmakra!
- Készítsen fogalomtérképet a tanulmány alapján, amelyen ábrázolja a különböző fogalmak viszonyait! Milyen szempontokból hasonlítanak egymásra, illetve különböznek egymástól?
1.7. Olvassa el Szebenyi (2001) tanulmányát! A szöveg a kezdetektől a 20. század végéig jellemzi a tanterveknek és a róluk való gondolkodásnak a fejlődését.
- Hasonlítsa össze a szerző által megadott egyes szempontok szerint különböző tantervtípusokat az oktatáspolitikai szinten!
o Mit jelent a legitimáció alanyának a szempontja?
o Mit jelent a legitimáció mértékének a szempontja?
o Mit jelent a legitimáció tartalmának a szempontja?
1.8. Vázolja, miben gazdagabb Szebenyi (2001) tárgyalása a Perjés és Vass (2008) tanulmányából megismert fogalomrendszerhez képest!
Reflexió feladatok
1.9. Jellemezze az összetevőikkel, szemléletükkel a Perjés és Vass (2008), illetve Szebenyi (2001) szövegéből kibontakozó kurrikulum-fogalmat!
1.10. Keressen példákat a tapasztalatai és a korábbi tanulmányai alapján a Szebenyi (2001) definiálta általánosan művelő és társadalomismereti tanterv megjelenésére! Vizsgálja meg, tanulásképében és emberképében miben térhet el ez a két típus egymástól!
1.11. Szebenyi (2001) a tantervek formálódását a 20. század végéig követi. Milyen fejleményeket ismer a 21. századból?
1.12. Tanulmányozza Akker (2005, 19. o.) alábbi sémáját. Keressen példákat korábbi tanulmányai és tapasztalatai alapján az egyes kurrikulum-szintek megnyilvánulására, egymáshoz való viszonyára!
Szándékolt (intended) kurrikulum |
Ideális |
Jövőkép (vision) – racionálé vagy alapozó filozófia |
Formális/írott |
A tantervi dokumentumokban, anyagokban meghatározottak |
|
Bevezetett (implemented) kurrikulum |
Észlelt |
A dokumentumok használói (elsősorban tanári) olvasata |
Működő |
A tanítás-tanulás adott folyamatai |
|
Elsajátított (attained) kurrikulum |
Megtapasztalt |
A diákok által értelmezett tanulási alkalmak, tapasztalatok |
Megtanult |
A tanuló elméjében megvalósult tanulási eredmények |
1.13. Hasonlítsa össze az Akker (2005) által megadott fogalmakat a Perjés és Vass (2008) tárgyalásában szereplőkkel! Hol talál köztük egyezéseket?
2. Követelményrendszer (standard, sztenderd)
A tartalmi irányítás hazánkban kevéssé ismert eszköze a standard vagy követelményrendszer, amely a célokat és a követelményeket adja csak meg, de a követelményeket részletesen lebontja. Csak egy tartalmi területre vonatkozik, és részletes értékelési rendszer (feladatbank, rendszeres mérés, információközlés) kapcsolódik hozzá (vö. Lauer, Snow, Martin-Glenn, Buhler, Stoutemayer, és Snow-Renner, 2005). A standardok egyszerre szolgálják a tervezés és az értékelés céljait, vagyis a tanítási-tanulási folyamat optimalizálását, tehát a bemeneti és a kimeneti oldal szabályozásának közös eszközét jelentik.
A standardok vagy követelményrendszerek funkciói ennek megfelelően sokrétűek (Lauer és mtsai, 2005):
- A helyi tanterv alapját jelentik, ezek alapján készülnek az intézményi, illetve tanári munkatervek.
- A taneszközfejlesztés ezekre épül, így a fejlesztőmunka alapját adják.
- A mindenkinek megadandó minimum tudásszintet definiálják, ezért a fejlesztőmunka biztosítékát is adják.
- Az értékelés alapjául szolgálnak, mert a standardok alapján mérhető a diákok tudásszintje, így megbízható visszajelzés adható a diák és a tanár eredményességéről.
- Az iskola adminisztratív elszámoltathatósága (Kozma, 2004) ezekre épül, mert a fentiek miatt és a kapcsolódó mérési rendszer révén a tanulói teljesítményeket egyéb tényezőkkel összevetve az iskola eredményességét, hatékonyságát, méltányosságát is jellemezni lehet.
- Érdemes azt is kiemelni, hogy a standardalapú oktatásban a mérések lehetővé tehetik a problémák árnyaltabb megragadását, így a fejlesztéshez, forráselosztáshoz, tanártovábbképzési igények meghatározásához intézményi szinten is hozzájárulhat.
Az első három pont hazánkban a NAT-ra is érvényes, a negyedik csak az érettségi követelményeken keresztül valósul meg, az utolsó kettőhöz pedig az Országos kompetenciamérés szolgáltat (nem teljes körű) adatokat (l. 12. fejezet).
A standardok a tanulás látható eredményét (a vizsgálható viselkedést, produktumot, l. 3. fejezet) helyezik a középpontba, nem a külső szemlélő számára láthatatlan, a diák elméjében létező tudást. A láthatóság, vizsgálhatóság, mérhetőség kritériuma miatt a standardok tipikusan ismeretekre és képességekre irányulnak. Ezért ami szerepel bennük, az jobban megragadható, mint a hagyományos tantervekkel; ugyanakkor ami nem szerepel bennük (az érzelmi-motivációs terület), azt fenyegetheti a hangsúlyvesztés a mindennapok gyakorlatában.
Hazánkban időnként felvetődik, hogy szükség lehet a NAT mellett követelményrendszerekre is, mint tartalmi szabályzó eszközökre a közoktatásban. A rendszerváltás után, az első NAT kidolgozása során felmerült a lehetőség, hogy a csak a nevelés-oktatás alapelveit rögzítő alaptantervet követelményrendszer egészítse ki (Lukács, 1993), de végül ehelyett a korábbi gyakorlatot jobban követő kerettantervek készültek. A felsőoktatásban például a tanárképzésben már megjelent a követelményrendszer (sztenderdek, Kotschy, 2011).
A standardalapú oktatás (standards based education; tágabban outcome based education) legismertebb példája az Egyesült Államok gyakorlata; ott csak követelményrendszert használnak központi bemeneti tartalmi szabályzó eszközként (Zsigmond, 2000; state standards). Az 1990-es években kezdtek központi bemenetei tartalmi szabályzást alkalmazni, és a helyi, iskolai, pedagógusi autonómia erős hagyományaihoz igazodva a standardok alkalmazása tűnt alkalmasabb eszköznek. Minden szövetségi állam, illetve több szövetségi pedagógus szakmai szervezet fejlesztett standardokat. Ezek kutatása és alkalmazása után indult el egy alulról építkező folyamat a közös, szövetségi standardok (common core standards, http://www.corestandards.org/) meghatározására.
Reflexiófeladat
1.14. Vizsgáljon meg egy szabadon választott követelményrendszert! Azonosítsa, hogyan jelennek meg a fenti jellemzésben tárgyalt vonások a konkrét dokumentumban!