Skip navigation

3.6.1. Bloom követelménytaxonómiája

Bloom és munkatársai (1956) állították össze a leghíresebb, leggyakrabban használt rendszert, amelynek célja, hogy segítsen a tanulás-tanítás különböző programjai céljainak, tanulási eredményeinek a megfogalmazásában. Átdolgozott változata is megjelent (Anderson és Krathwohl, 2000) Népszerűek azok a segítő kiadványok, amelyek a taxonómia szintjeit a követelmények megfogalmazásához a kapcsolódó igék listáját adják meg (a tanulás látható, vizsgálható eredményének kifejezése (pl. Kennedy, 2007). Célszerűbbnek tűnik azonban az eredeti szintleírásokra támaszkodni. Magyarul könnyen hozzáférhetőek összegzések (pl. Báthory, 2000; Kotschy, 2003a). A 3.2. táblázat a NAT 1995-ből vett példákkal illusztrálja az egyes területeket és szinteket.

 

3.2. tábázat. Bloom és mtsai. követelménytaxonómiája: a bloomi szintek és hozzájuk rendelt példák a NAT 1995-ből

Diákok tudásának területei

Szintek

Példák

Kognitív
terület

ismeret

1. Tudja, mit jelent a törvényhozás, a törvények végrehajtása és a bíráskodás. Tudja a köztársasági elnök nevét.

megértés

2. Legyen képes saját szavaival összefüggően ismertetni a tankönyv vagy más, életkorának megfelelő szöveg egy-egy részletét, fő vonalaiban reprodukálni a tanár vagy társai okfejtését, részt venni események dramatizálásában.

alkalmazás

3. Ismerje és tudja használni a legfontosabb kézikönyveket, lexikonokat, atlaszokat.

analízis

4. Tudjon ismereteket meríteni egyszerű statisztikai táblázatokból, grafikonokból, diagramokból, törvényrészletekből, egyéb forrásokból.

szintézis

5. Tudjon beszámolót, kiselőadást tartani az ifjúsági irodalomból vett részletek, a népszerű tudományos irodalomból, történelmi forrásokból vett szemelvények, a sajtó, a rádió- és tv-műsorok alapján.

értékelés

6. Legyen képes társadalmi tapasztalataiból, valamint a különböző szöveges és képi információkból származó ismereteit önállóan értelmezni és belőlük következtetéseket levonni.

Affektív
terület

befogadás

7. Tiszteletadás a Himnusz és a Szózat éneklése közben.

válaszadás

8. Ismerje fel az élet és a természet értékeit.

értékek
kialakulása

9. Közösségi feladatok vállalása, a megbízások teljesítése.

értékrendszer formálódása

10. Legyenek tudatos szempontjai a fogyasztói döntésekben.

kialakult világnézet

11. Lássa a hogyan élünk és a miért élünk különbözőségét és kapcsolatát.

Pszichomotoros terület

utánzás

12. Tudjon a tanuló megközelítőleg helyes hanglejtéssel, hangsúllyal és helyes ritmusban egyszerű mondatokat ismételni, illetve kimondani.

követés

13. Gimnasztikai gyakorlatok végzése a pedagógus utasításainak megfelelően.

precízió

14. Futómozgása mutasson eltérést vágta- és tartósfutás esetén.

artikuláció

15. A tevékenység céljának és a labda sajátosságainak megfelelő dobásmód megválasztása és végrehajtása.

automatizálás

16. Legyen képes aktívan részt venni sportjátékban.

Megjegyzés: A példák az alábbi műveltségi területekről származnak: ember és társadalom: 1–7., 9–11.; testnevelés és sport: 13–16.; élő idegen nyelv: 12.; művészetek: 8.

Szövegfeldolgozási feladatok

3.4. Olvassa el figyelmesen Kotschy (2003a, 150-154. o.) ismertetését a Bloom-taxonómiáról!

  • A leírás alapján vizsgálja meg az egyik saját szakjához kapcsolódó fejlesztési követelményeket, közműveltségi anyagot a NAT-ban és a fejlesztés elvárt eredményeit egy évfolyamon a kapcsolódó kerettantervben! Sorolja be a célokat, követelményeket a Bloom-taxonómia megfelelő területeire és szintjeire!

Alkalmazási feladatok

3.5. Olvassa el figyelmesen Kotschy (2003a, 150-154. o.) ismertetését a Bloom-taxonómiáról!

  • A leírás alapján fogalmazzon meg az egyik saját szakjához kapcsolódó tanulási eredményeket mindhárom területen és lehetőleg minden szinten!