3.6.1. Bloom követelménytaxonómiája
Bloom és munkatársai (1956) állították össze a leghíresebb, leggyakrabban használt rendszert, amelynek célja, hogy segítsen a tanulás-tanítás különböző programjai céljainak, tanulási eredményeinek a megfogalmazásában. Átdolgozott változata is megjelent (Anderson és Krathwohl, 2000) Népszerűek azok a segítő kiadványok, amelyek a taxonómia szintjeit a követelmények megfogalmazásához a kapcsolódó igék listáját adják meg (a tanulás látható, vizsgálható eredményének kifejezése (pl. Kennedy, 2007). Célszerűbbnek tűnik azonban az eredeti szintleírásokra támaszkodni. Magyarul könnyen hozzáférhetőek összegzések (pl. Báthory, 2000; Kotschy, 2003a). A 3.2. táblázat a NAT 1995-ből vett példákkal illusztrálja az egyes területeket és szinteket.
3.2. tábázat. Bloom és mtsai. követelménytaxonómiája: a bloomi szintek és hozzájuk rendelt példák a NAT 1995-ből
Diákok tudásának területei |
Szintek |
Példák |
Kognitív |
ismeret |
1. Tudja, mit jelent a törvényhozás, a törvények végrehajtása és a bíráskodás. Tudja a köztársasági elnök nevét. |
megértés |
2. Legyen képes saját szavaival összefüggően ismertetni a tankönyv vagy más, életkorának megfelelő szöveg egy-egy részletét, fő vonalaiban reprodukálni a tanár vagy társai okfejtését, részt venni események dramatizálásában. |
|
alkalmazás |
3. Ismerje és tudja használni a legfontosabb kézikönyveket, lexikonokat, atlaszokat. |
|
analízis |
4. Tudjon ismereteket meríteni egyszerű statisztikai táblázatokból, grafikonokból, diagramokból, törvényrészletekből, egyéb forrásokból. |
|
szintézis |
5. Tudjon beszámolót, kiselőadást tartani az ifjúsági irodalomból vett részletek, a népszerű tudományos irodalomból, történelmi forrásokból vett szemelvények, a sajtó, a rádió- és tv-műsorok alapján. |
|
értékelés |
6. Legyen képes társadalmi tapasztalataiból, valamint a különböző szöveges és képi információkból származó ismereteit önállóan értelmezni és belőlük következtetéseket levonni. |
|
Affektív |
befogadás |
7. Tiszteletadás a Himnusz és a Szózat éneklése közben. |
válaszadás |
8. Ismerje fel az élet és a természet értékeit. |
|
értékek |
9. Közösségi feladatok vállalása, a megbízások teljesítése. |
|
értékrendszer formálódása |
10. Legyenek tudatos szempontjai a fogyasztói döntésekben. |
|
kialakult világnézet |
11. Lássa a hogyan élünk és a miért élünk különbözőségét és kapcsolatát. |
|
Pszichomotoros terület |
utánzás |
12. Tudjon a tanuló megközelítőleg helyes hanglejtéssel, hangsúllyal és helyes ritmusban egyszerű mondatokat ismételni, illetve kimondani. |
követés |
13. Gimnasztikai gyakorlatok végzése a pedagógus utasításainak megfelelően. |
|
precízió |
14. Futómozgása mutasson eltérést vágta- és tartósfutás esetén. |
|
artikuláció |
|
|
automatizálás |
16. Legyen képes aktívan részt venni sportjátékban. |
Megjegyzés: A példák az alábbi műveltségi területekről származnak: ember és társadalom: 1–7., 9–11.; testnevelés és sport: 13–16.; élő idegen nyelv: 12.; művészetek: 8.
Szövegfeldolgozási feladatok
3.4. Olvassa el figyelmesen Kotschy (2003a, 150-154. o.) ismertetését a Bloom-taxonómiáról!
- A leírás alapján vizsgálja meg az egyik saját szakjához kapcsolódó fejlesztési követelményeket, közműveltségi anyagot a NAT-ban és a fejlesztés elvárt eredményeit egy évfolyamon a kapcsolódó kerettantervben! Sorolja be a célokat, követelményeket a Bloom-taxonómia megfelelő területeire és szintjeire!
Alkalmazási feladatok
3.5. Olvassa el figyelmesen Kotschy (2003a, 150-154. o.) ismertetését a Bloom-taxonómiáról!
- A leírás alapján fogalmazzon meg az egyik saját szakjához kapcsolódó tanulási eredményeket mindhárom területen és lehetőleg minden szinten!