Skip navigation

1.3. Fogalomlista

Tartalmi szabályozás: Az oktatás tartalmát, tananyagát meghatározó tantervek, tankönyvek, vizsgakövetelmények és más dokumentumok (pl. útmutatók), valamint megvalósításuknak irányítási rendszere. (Pedagógiai Lexikon, szerző: Ballér Endre)

Centralizált tartalmi szabályozás: „Az iskolai oktatás tantervi dokumentumainak, azok fejlesztésének meghatározása törvénykezés és más központi, jogi, hivatali előírások útján hozott döntésekkel.” (Pedagógiai Lexikon, szerző: Ballér Endre)

Decentralizált tartalmi szabályozás: „Oktatásirányítási rendszer, amelyben a tantervi döntéseket a helyi autonómia, és oktatáspolitika keretében az iskola tevékenységét meghatározó, befolyásoló helyi tényezők, igények alapulvételével maguk az intézmények hozzák.” (Pedagógiai Lexikon, szerző: Ballér Endre)

Kétpólusú tartalmi szabályozás: „Az oktatás tartalmának meghatározását, bevezetését, gyakorlati megvalósítását irányító rendszernek az a modellje, amelyben a központi és a helyi szabályozás egyaránt döntő szerepet tölt be.” (Pedagógiai Lexikon, szerző: Ballér Endre)

Kompetencia (a NAT-ba beemelt értelmezés): Ismeretek, készségek, képességek és attitűdök rendszere. (Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása)

Tanterv: „Az oktatás tartalma kiválasztásának, elrendezésének, feldolgozásának koncepciója, az oktatásirányítás eszköze.” (Pedagógiai Lexikon, szerző: Ballér Endre) – „A kitűzött nevelési és oktatási céloknak, meghatározott tanulási követelményeknek megfelelően elrendezett műveltségi anyag és tanulási tevékenységterv dokumentuma.” (Köznevelés, 1993)

Kereszttanterv: Közös követelmények, amelyeknek a korszerű műveltség elengedhetetlen részeként át kell hatniuk az iskolai oktatás valamennyi területét. (Kerber, 2002)

Központi tanterv: Központilag kiadott vagy kihirdetett tanterv. (Szebenyi, 2001)

Curriculum: A tanítás-tanulás folyamatterve a célkitűzéstől az értékelésig. (Báthory, 2000) – „[T]ervezett tanítás, annak minden szellemi és tárgyi eszközével”. (Szebenyi, 1993, 293. o.)

Kurrikulum: „[E]gyszerre jelenti a tantervnek nevezett dokumentumokat (intended curriculum) és a ténylegesen megfigyelt tanulási-tanítási gyakorlatot (implemented, achieved curriculum).” (Fazekas, Halász, Molnárné, Németh, Ollé, Sántha, Ütőné és Vass, 2012, 211. o.)

Rejtett (látens) tanterv: Összefoglalóan mindazok a pszichikus képződmények (viselkedési sajátosságok, reakciómódok, attitűdök), amelyeket szervezett, intézményes tanulás keretében sajátítunk el, ám amely tartalmak nincsenek hivatalos tantervben megfogalmazva. (Pedagógiai Lexikon, szerző: Szabó László Tamás)