Skip navigation

8.1. Pedagógiai mérőeszközök, mérésmetodikai szabályok és összefüggések

A pedagógiai mérés során a tanuló megfigyelhető viselkedését, létrehozott produktumát előre meghatározott kritériumok és szempontok szerint egy mérőeszközön rögzített skálához illesztjük, hogy az elért eredményt számszerűsítsük. A 7.3. alfejezetben azt vizsgáltuk, hogyan értelmezhetők a számszerűsített eredmények. Most arról lesz szó, hogy a pedagógiai mérést milyen módszerekkel és eszközökkel végezhetjük el. Ezekhez az adatfelvételi és kiértékelési útmutatókkal végzett megfigyelés, a kérdőívek, valamint a tudásszint- és képességvizsgáló tesztek tartoznak. A továbbiakban a kérdőívekkel és részletesebben a tesztekkel foglalkozunk. Útmutatókat gyakran használnak valamilyen írásbeli vagy szóbeli produktum méréséhez. Ilyen eszközre példát a 7.3. fejezet 7.9. alkalmazási feladatok között találhatunk. Gyakran előfordul, hogy ezeket nem önálló eszközként, hanem a kérdőívekhez és a tesztekhez kapcsolva alkalmazzák.