9.1.3. Tanulói értékelés az értékelést végzők és elvárások szerint
További tisztázandó kérdés, hogy ki vagy kik végezzék a tanulói értékelést. Ebből a szempontból a belső és a külső értékelést különböztethetjük meg. A belső értékeléskor a teljesítmény létrehozásában részt vett személyek végzik az értékelést, és a saját célokhoz viszonyítva értékelik az elért eredményeket. Ez az értékelés szolgálhatja a fejlesztést és a minősítést is. A fejlesztő értékeléskor a tanár megszervezhet olyan alkalmakat is, amikor bevonja a diákokat az értékelésbe. Ennek módszereiről a 10. fejezetben lesz szó. A külső értékeléskor az értékelők nem vettek részt a teljesítmény létrehozásában, és az adott értékelési szintnél magasabb szint elvárásaihoz viszonyítva értékelik az elért eredményeket (Golnhofer, 2003, 393–394. o.). Ez is történhet a fejlesztő értékelés módszereivel, például az Országos kompetenciamérés keretében (l. 7.3.3. és 11. fejezet), illetve szummatív értékelési céllal a különböző vizsgákon.
A tanulói értékeléskor lényeges elem még az is, hogy a tanár érvényesítse a jóságmutatókat a munkájában, vagyis folyamatosan ellenőrizze, hogy mennyire megfelelő az értékelés. Az objektivitás szempontjának biztosítása érdekében a tanulói értékelés eredményének minél inkább függetlennek kell lennie a körülményektől, az értékelő személyétől. A reliabilitás biztosítása abban a törekvésben jelenik meg, hogy ugyanarra a tudásra ugyanazt az értékelést alkalmazzuk és értékletet adjuk. A validitás biztosításakor pedig lényeges, hogy azt értékeljük, amit célként jelöltünk meg, vagyis a tanuló tudását, teljesítményét. (Ezekről a szempontokról l. a 8.1.4. és a 9.2. fejezetet.)
Szövegfeldolgozási feladatok
9.4. Olvassa el figyelmesen a Brassói, Hunya és Vass (2005) tanulmányát is, majd végezze el az alapján a következő tevékenységeket!
- Jellemezze a fejlesztő és a minősítő értékelés különbségeit az értékelést végző személy, az értékelés célja, tárgya és módszerei szerint!
- Mutassa be a külső és a belső értékelés fogalmát, jellemezze a kettő közötti összefüggéseket!
- Nevezzen meg egy-egy példát a belső fejlesztő és minősítő, valamint a külső fejlesztő és minősítő értékelési módszerekre!
- Milyen feltételek szükségesek ahhoz, hogy a tanulói értékelés eredményeinek különböző viszonyításai közötti ellentmondásokat feloldhassuk? Megállapításait szemléltesse példákkal!
- Fogalmazzon meg olyan értékelési helyzeteket, amelyekben teljesült az objektivitás, a reliabilitás és a validitás szempontja!