5. A tanári tervezés
Bevezetés
Az eddigiekben a közös célok és tartalmak tervezését, az ezeket tartalmazó dokumentumokat állítottuk a középpontba. Ebben a fejezetben
- megérti, hogy a tervezés tanulása fontos, de nehéz eleme a tanárrá válásnak;
- megismeri a különböző időszakokra, illetve tanulásszervezési formákra vonatkozó tanári tervezőmunka általános megfontolásait.
Nem célunk az egyes tervezési dokumentumokhoz mintákat nyújtani; arra törekszünk, hogy megmutassuk, mi mindent kell átgondolni, hogy jó dokumentumok szülessenek, illetve mi a funkciója ezeknek. A tanári tervezés tanulása a tanítási képességek, a pedagógiai tartalmi tudás és a tanári gondolkodás fejlődésével együtt zajlik, ezért a tantárgyi tartalmakhoz és tanításai gyakorlatokhoz kötődve további figyelem összpontosul majd rá.
A fejezetben bemutatjuk a tervezés tanulásában leküzdendő nehézségeket, a tervezés elemeit és dokumentumait. A gyakorlatok a szakirodalom feldolgozásához és az általános tervezési gondolkodás vizsgálatához nyújtanak segítséget.
Reflexiófeladatok
5.1. Tervezze meg írásban egy fogalom vagy egy művelet megtanítását a társainak! Tanítsa meg az adott tudáselemet a társainak!
- Vizsgálják meg a társaival közösen, mit tartalmazott a tervéből az írott változat, és mi az, amit végiggondolt, de nem írt le! Miért hagyta ki az írott változatból azt, ami kimaradt?
- Azonosítsák, találnak-e olyan elemeket, amelyekre szerencsés lett volna előre gondolnia, bár nem tette! Miben segített volna a tanítás során ezek korábbi átgondolása?
5.2. Keressen az interneten óravázlatokat!
- Vizsgálja meg, hogy más pedagógusok tervei milyen elemeket tartalmaznak, mire térnek ki, mire nem!
- Gondolja át, milyen tanulócsoport számára készülhetett az adott terv! Vizsgálja meg, ha az adott óravázlatot használni akarná, milyen további tervezést kellene végeznie! Ha más csoporttal kellene dolgoznia, milyen változtatások szükségességét látja?
- Azonosítsa, mi az, amit kezdő tanárként nem kap meg egy vázlatos tervtől!
- A saját tervezése, tanítása és a kész óravázlat összevetése alapján gyűjtse össze, mi lehet az, amit tanárjelöltként érdemes lehet rögzítenie!