Skip navigation

8.1.1. Kérdőívek

A kérdőívek az oktatási rendszer több szintjén használhatók. Segítségükkel a tanítási-tanulási folyamatban a diákoktól szerezhetünk visszajelzéseket pl. az alkalmazott módszerek és eszközök beválásáról, a feladatok működéséről. Osztályszinten a tanítási folyamat tervezése szempontjából fontos lehet a tanulók affektív területének (pl. a diákok motívumainak, tantárgyi attitűdjeinek, tanulási szokásainak) felmérése. Erre a célra számos, országos szinten alkalmazott és validált kérdőív is fellelhető (l. pl. Józsa, 2007, Molnár, 2002, Fejes és Vígh, 2012). Intézményi szinten tipikusan az iskola minőségbiztosítási rendszerének vizsgálatában alkalmazhatók a kérdőívek (pl. az intézmény vezetőjének értékelése, elégedettség vizsgálata). Az országos és nemzetközi felmérésekben elsősorban a tanulói és az intézményi jellemzők feltárására alkalmazzák ezeket az eszközöket, és vizsgálják az eredményességgel (vagyis a teszten elért teljesítményekkel) való összefüggéseket. Gyakorló tanárként tehát elsősorban az lesz a feladata, hogy a kérdőíveket céljuknak megfelelően alkalmazza.

A kérdőívek főként az affektív terület vizsgálatára, illetve az egyéni és intézményi háttérváltozók feltárására alkalmasak. Jellemzőjük, hogy kitöltésükkor általában nincs helyes vagy helytelen válasz, a válaszadás anonim, és az eredményeket inkább csoportszinten értékelik ki, a kiértékelés az egyének szintjén ritkán történik (főként szociometriai vizsgálatokban).

Szövegfeldolgozási feladatok

8.1. Olvassa el figyelmesen Nádasi (2004, 171–177., 185–193. o.) összefoglalóját az írásbeli kikérdezés módszereiről, és oldja meg a következő feladatokat!

  • Határozza meg, mi a kikérdezés módszerének lényege, mire alkalmas! Milyen alapváltozatai vannak?
  • Mutassa be az írásbeli kikérdezés leggyakoribb változatait!
  • Mutassa be a kérdőívekben használt kérdések és skálák típusait!

8.2. Vizsgálja meg az Országos kompetenciamérés tanulói háttérkérdőívét (http://www.oktatas.hu/kozneveles/meresek/ kompetenciameres/hatterkerdoivek) és oldja meg a következő feladatokat!

  • Mi a kérdőív célja? Hogyan biztosítják az anonimitást? Mi lehet tanárként a feladata a kérdőív kitöltetésében?
  • Keressen a kérdőívben példákat demográfiai kérdésre, nyílt végű kérdésekre, alternatív választást, feleletválasztást, rangsorolást igénylő kérdésekre, intenzitáskérdésekre, attitűdkérdésekre és -skálákra!
  • Vizsgálja meg az Országos kompetenciamérés aktuális országos jelentéséből (https://www.kir.hu/okmfit/) „A családi háttér hatása a teljesítményre” alfejezetében szereplő ábrákat (pl. átlageredmény az anya/apa iskolai végzettsége, a könyvek száma és birtoklása, stb. szerint)! Azonosítsa a tanulói háttérkérdőívben a kérdést, jellemezze az országos eredmények alapján a vizsgált területeken a tanulók teljesítményét!