A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
- A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai
- Bevezetés
- 1. A tantervelmélet alapfogalmai
- 2. A tantervi szabályozás hazai gyakorlata
- 3. Tantervi célok, feladatok és követelmények
- 4. A műveltségi anyag kiválasztása és elrendezése
- 5. A tanári tervezés
- 6. A tantervi értékelés
- 7. A pedagógiai értékelés fogalma, funkciói, típusai
- 8. A pedagógiai mérés fogalma, folyamata, eszközei
- 9. A tanulók értékelése
- 10. A tanítási-tanulási folyamat értékelése
- 11. Intézményértékelés
- 12. Rendszerszintű értékelés
- Fogalomlista
- Irodalom
8.4. Összegzés
A pedagógiai mérés folyamatának fontos jellemzője a szervezettség. Ez azt jelenti, hogy először a mérési célokat kell pontosan meghatározni. Ezt követően tárhatjuk fel a mérés tartalmát, a követelményeket, és készíthetjük el a mérőeszközöket.
A mérőeszközök alkalmazásakor számítani kell arra, hogy az eredményeket mérési hiba befolyásolja. A mérési hiba teljesítménybefolyásoló hatását az objektivitás, a reliabilitás és a validitás kritériumának biztosításával lehet kontrollálni. A tesztek készítésekor a validitás növelésére, vagyis a mérési céloknak megfelelő feladatok készítésére és kiértékelésére kell hangsúlyt fektetni.